Tornada al nou col·le

Les noves metodologies irrompen a les aules catalanes, tant públiques com privades

El curs 2016-2017 comença amb dubtes sobre les revàlides i amb més barracons a l'ESO

mjibanez35494335 barcelona 12 09 2016 vuelta al cole en el colegio la sagrera160912182236

mjibanez35494335 barcelona 12 09 2016 vuelta al cole en el colegio la sagrera160912182236 / ALBERT BERTRAN

3
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / BARCELONA

Dos xavals discuteixen molt seriosament sobre les prestacions d'un vehicle. Tenen només tres anys i l'objecte sobre el qual discrepen és un cotxet de joguina. Debaten si és capaç de volar o no. “Els cotxes no volen, és impossible”, clama un, amb rotunditat. “Doncs aquest sí que vola… ¡Mira!”, replica l'altre, mentre aixeca la mà i fa girar l'automòbil de plàstic vermell al voltant sej. És una de les moltes converses sentides aquest dilluns a l'escola pública La Sagrera, a Barcelona, un dels nou nous col·legis que s'han estrenat aquest dilluns a Catalunya.

El centre, instal·lat de moment en dos mòduls prefabricats, ha apostat per la innovació educativa. “Aquí no hi haurà assignatures, ni racons, volem globalitzar els continguts, de manera que les coses que es visquin a l'escola siguin les que ensenyin als alumnes”, explica Marta Utset, la directora. I aprofita l'exemple del 'cotxe volador' per explicar quin ús pedagògic se li pot donar a aquesta disputa infantil. Aquest any només tindrà alumnes de P3. Seran 70 estudiants per a sis docents.

Si el Sagrera és particular és pel gir que ha feten pocs mesos, forçat en bona mesura per la demanda de les famílies del barri. Resulta que el col·legi està a una distància relativament curta de l'escola Congrés-Indians, un dels referents de la innovació educativa de la ciutat de Barcelona, i, en la passada preinscripció, al març, les sol·licituds per apuntar-se al Sagrera van quedar molt per sota de les expectatives. Mentre el Congrés-Indians va haver de deixar en llista d'espera per falta de places mig centenar d'estudiants, la nova escola, que inicialment havia presentat un mètode d'ensenyament més convencional, a penes va rebre una desena de sol·licituds, van explicar llavors fonts veïnals.

“Realment aquesta no va ser la nostra primera opció… De fet, en el meu cas aquest col·legi era fins i tot el tercer de la llista, però el nou projecte pedagògic ens convenç”, admet una mare en aquest primer dia de classes. "Hem mantingut reunions prèvies amb les famílies, els hem explicat com treballarem i hem trobat tota la seva comprensió i col·laboració", assegura la directora.

El Sagrera no és l'únic col·legi que treballarà amb noves metodologies. De fet, l'altra escola que s'inaugura aquest curs a Barcelona, l'Entença, també aposta per aquest model. Així mateix s'incorporen a l'escola nova el 2016-2017 institucions educatives com l'Escola Pia, la fundació Fedac (antigues Dominiques Anunciata), les Vedrunes i els Pare Manyanet, a més de la trentena de centres educatius públics i concertats que aplicaran mesures de canvi dins del programa Escola Nova 21.

FORMACIÓ DELS DOCENTS

L'avanç cap a un model que incorpora mètodes d'ensenyament com el treball per projectes o comunitari i les classes sense llibres de text ni deures ha rebut aquest curs un reconeixement important per part de la Conselleria d’Ensenyament, que permet, per primera vegada, que les escoles amb projectes innovadors puguin oferir places a professors que treballen segons enfocaments globalitzats. Aquest nou perfil professional s'equipara així al dels especialistes en anglès, en tecnologies o en llenguatge artístic i audiovisual, entre altres. El problema serà, ara, com un docent pot acreditar que té aquesta formació.

Ensenyament admet que li falten professors per donar classes a FP

A Madrid, el Sindicat d'Estudiants (ES) ha anunciat vaga per al 26 d'octubre en contra de les revàlides.

Uns 1,57 milions d'estudiants catalans han iniciat des d'aquest dilluns el curs 2016-2017. No són tots, perquè alguns alumnes d'ESO, batxillerat i formació professional no començaran fins dimecres, 14 de setembre, acollint-se a l'opció que els dóna la Conselleria d'Ensenyament. Dilluns que ve, arrencarà el curs per a els alumnes de cicles de grau superior de formació professional.

La tornada al col·le a Catalunya està marcada també aquest any pel descens demogràfic que ha experimentat l'alumnat de P3 i l'ingrés en la secundària d'una generació ja molt nombrosa, la nascuda el 2004, que posarà més pressió sobre els instituts. Aquest curs els centres catalans acullen entre alumnes d'ESO, batxillerat i formació professional 543.314 alumnes, el 2,4% més que en l'anterior. Bona part dels 1.010 barracons (14 més que el curs passat) que hi ha als centres educatius són així mateix per a ESO. També s'han fet obres en nou col·legis de primària per poder habilitar-hi aules on escolaritzar alumnes de secundària.

Notícies relacionades

Aquest 2016-2017 ha de ser el curs del desplegament definitiu de la LOMCE i, amb ell, el de les revàlides de final d'ESO i de batxillerat. Però la incertesa política i l'oposició de la majoria de comunitats autònomes susciten dubtes sobre què passarà a final de curs. Es desconeix encara si de debò aquestes avaluacions es portaran a terme i, en cas afirmatiu, quins territoris les faran i com. De moment, Catalunya aprofitarà que aquest primer any les proves no tenen valor acadèmic per no aplicar-les.