65.000 alumnes catalans comencen aquest dilluns les proves de tercer de primària

Famílies i sindicats d'estudiants i mestres criden a fer boicot a aquests exàmens, previstos a la LOMCE

La Generalitat recorda que Catalunya fa aquests tests des de l'any 2000 i assegura que els resultats mai s'han fet públics

 

  / JOAN PUIG

1
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / BARCELONA

Més de 65.000 alumnes de tercer de primària (d'entre 8 i 9 anys) estan cridats, des d'avui i fins al dia 29 d'abril, a fer unes proves de nivell, oficialment anomenades d'avaluació diagnòstica, previstes per la llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE), però que a Catalunya es fan des de l'any 2000. Els exàmens, que el curs passat es van negar a fer al voltant d'un miler d'estudiants, té una altra vegada aquest curs el rebuig de les principals associacions de pares, de sindicats d'estudiants i de mestres i de la Xarxa d'Escoles Insubmises (XEI), que insten els progenitors a boicotejar-les.

La prova, insisteix la Conselleria d’Ensenyament, “té caràcter orientador i formatiu per als centres i no determina l'expedient acadèmic individual de l'alumne”. En aquesta prova, prossegueix la Generalitat, que defensa que el que està fent és aplicar la LEC (llei d'educació de Catalunya) i no la LOMCE, “s'avaluen la competència en comunicació lingüística i la competència matemàtica al final del tercer curs d'educació primària”.

DADES PER FER RÀNQUINGS

Notícies relacionades

Amb tot, les famílies de la XEI recorden que, en edicions anteriors a la LOMCE, aquestes proves diagnòstiques es feien entre quart i cinquè de primària (amb nens, per tant, una mica més grans, d'entre 9 i 11 anys), amb la qual cosa realment es podia comprovar la maduresa d'aprenentatge dels nens. “A més, tal com està previst en la llei estatal, els resultats dels exàmens ara podrien fer-se públics, i això faria que les escoles elaboressin rànquings d'alumnes”, denuncia Belén Tascón portaveu de la plataforma.

La Generalitat reitera, com ja va fer l'any passat, que “els resultats de la prova, conjuntament amb altres indicadors, ajuden els centres a analitzar, valorar i reorientar, si és necessari, la pràctica docent” i afirma que, almenys pel que fa a Catalunya, “els resultats són exclusivament d'ús intern, no públic”.