40.000 alumnes de totes les comunitats comencen aquest dilluns les proves PISA

La competència a què es dóna prioritat aquest any és la científica

Estudiants de l’institut Fort Pius de Barcelona en ple examen, ahir.

Estudiants de l’institut Fort Pius de Barcelona en ple examen, ahir. / ALBERT BERTRAN

1
Es llegeix en minuts

Al voltant de 40.000 alumnes de 900 centres se sotmetran partir d'aquest dilluns a l'Avaluació Internacional d'Estudiants PISA, en què, per primera vegada, totes les comunitats participaran amb una mostra ampliada d'alumnes per disposar de resultats autonòmics rellevants, a part dels nacionals.

També és la primera ocasió que totes les proves seran amb ordinador. La competència a què es donarà prioritat aquest any és la científica i, a més, s'avaluarà la resolució de problemes en equip.

Aquest programa trianual de l'OCDE per a alumnes de 15 anys està centrat en lectura, matemàtiques, ciències i resolució de problemes en grup.

Les Canàries, Castella-la Mancha i el País Valencià van ser les úniques regions sense mostra pròpia d'alumnes en l'edició passada (2012), en què van participar més de 70 països entre membres i associats. Llavors, només es va realitzar amb ordinador la part de resolució de problemes.

Les proves d'aquest any, que s'efectuaran a l'abril i al maig, duraran dues hores i inclouen menús desplegables, en què s'ha de triar la resposta correcta, espais per respondre a preguntes obertes amb el teclat, simulacions i vídeos curts, segons informa l'Institut Nacional d'Avaluació Educativa.

Addicionalment, els alumnes hauran de contestar qüestionaris de 'context' i els centres aportaran informació sobre els escolars, les famílies, el sistema d'aprenentatge, el suport educatiu a casa, expectatives acadèmiques i laborals i característiques socioculturals. Els informes es publicaran el desembre del 2016.

Notícies relacionades

En l'última edició, els alumnes espanyols es van situar, una vegada més, a la part baixa de la mitjana de l'OCDE en les competències citades, i va augmentar la desigualtat de resultats entre els estudiants de més i menys renda, fet que significava una pèrdua d'equitat.

Espanya va obtenir 484 punts en matemàtiques, quan la mitjana va ser de 494. En lectura, va aconseguir 488 punts, vuit menys que l'OCDE (496), i en va treure 496 en Ciències, cinc menys que el conjunt d'aquesta organització (501).