Entrevista

Wayne Griffiths: «Per recolzar el cotxe elèctric no s’han d’inventar noves mesures, només fixar-se en què fan bé altres països»

El Govern i la patronal del sector es van reunir ahir a Madrid i ho tornaran a fer d’aquí dues setmanes per determinar les mesures encaminades a accelerar definitivament l’electrificació de l’automòbil a Espanya

Wayne Griffiths: «Per recolzar el cotxe elèctric no s’han d’inventar noves mesures, només fixar-se en què fan bé altres països»
5
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El president del Govern, Pedro Sánchez, va pilotar ahir una cimera del sector de l’automòbil al Palau de la Moncloa per tractar el moment del mercat i la necessitat d’avançar en l'electrificació de tota la cadena de valor. En la cita van participar el president de l’Anfac (i de Seat i Cupra), Wayne Griffiths; la vicepresidenta tercera i ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera; la ministra (sortint) d’Indústria, Reyes Maroto; Adriano Monés, president d’Aedive i Francisco J. Riberas, president de Sernauto (i Gestamp).

Després de la reunió, el president de l’Anfac, Wayne Griffiths, va concedir una entrevista en exclusiva amb Prensa Ibérica en què ens va explicar l’actitud que l’associació de fabricants va traslladar al Govern, així com la necessitat d’avançar ràpid en el camí de l’electrificació del sector.

-¿Estan satisfets amb el resultat de la reunió?

-Sí, estem contents perquè hem tingut la possibilitat de parlar directament amb el president del Govern i els ministeris de Transició Ecològica i d’Indústria. Hem compartit la situació actual i hem analitzat en profunditat el tema que el nivell de mercat que tenim és insuficient per avançar en l’electrificació. Espanya és a la cua dels electrificats a Europa amb només un 10% del mercat, la meitat que la mitjana europea.

-¿El Govern ha entès les necessitats del sector?

-Coincidim en l’anàlisi i que fan falta mesures. La reunió era a petició meva, de l’Anfac, per discutir les mesures necessàries per millorar la situació i accelerar. Avui soc aquí a València on demà posem la primera pedra d’una fàbrica de bateries per donar servei a dues fàbriques del grup per produir a Espanya cotxes amb la plataforma SmallBeV en un projecte de 10.000 milions d’euros, el Future Fast Forward. Però perquè tot això tingui sentit necessitem clients. Això és per als dos pròxims anys, gairebé és demà. S’ha d’accelerar el mercat. I fins ara l’evolució ha sigut insuficient.

-¿Però ho han entès?

-Sí, ho han entès. El president ho entén. També hem parlat de temes industrials i hi havia el meu col·lega de Sernauto, Francisco Riberas, i també per invitació del Govern, l’associació del vehicle elèctric Aedive. Hem parlat de la infraestructura, que és molt important. El Govern està prenent mesures per millorar la infraestructura i això és positiu. S’ha de posar en marxa aquest tema perquè Espanya també va per darrere. Però si no hi ha cotxes per què vols infraestructura, és com el tema de l’ou i la gallina. La prioritat és arrencar el mercat.

-¿Com ho faran?

-Ha anunciat algunes mesures com la flexibilització del programa Moves 3 per facilitar l’electrificació del parc de vehicles d’empreses i ajudar els concessionaris amb els vehicles seminous (km0). És positiu. Però falten més mesures que des de l’Anfac estem demanant des de l’estiu passat. 

-S’ha d’incentivar el mercat. ¿Però com?

-Només incentivar la compra de cotxes és insuficient. Amb això no reduïm la diferència que ens separa d’Europa. El president està obert a investigar què es pot fer en aquest sentit, i en dues setmanes ens ha dit que tindrem una altra reunió per treballar sobre aquestes mesures. 

-¿Què li ha demanat el Govern al sector?

-Com a indústria i com a patronal del sector ens demanen que aportem la nostra part en aquest recolzament. I estem disposats a fer-ho. No només fabricant cotxes elèctrics accessibles a preus accessibles. Hem d’explorar què podem aportar en aquestes mesures. Ho definirem amb ells. Per recolzar el cotxe elèctric no s’han d’inventar noves mesures, no s’ha de ser gaire intel·ligent, n’hi ha prou de mirar al voltant el que funciona en altres països.

-¿Com es pot millorar?

-Hi ha fons, però hem d’agilitar la gestió d’aquests fons. Estem discutint també la necessitat d’aportar el finançament per davant per a l’usuari, en l’àmbit dels concessionaris i fabricants. El procés de gestió i administració triga molt. Recolzarem en aquest sentit. Al final, si volem fer el clic per avançar hem de posar mesures que funcionin en l’àmbit nacional per igual. Mesures fiscals, com donar una ajuda immediata al client final, sense interpretacions i administracions regionals. Fer-ho en l’àmbit estatal.

-¿Hi som a temps?

-Ja no en queda. No podem perdre un altre any discutint si són necessàries més mesures o no. El Govern ho té clar. S’han de buscar solucions per millorar. Anem tard. Però no només és possible. És necessari per mantenir un full de ruta cap a les zero emissions. No hi ha cap altra alternativa. Els reptes del canvi climàtic són una realitat. Volem ser part de la solució. No part del problema.

-¿No té la sensació que hem estat a punt de fer el ridícul amb el Perte?

-Era la primera vegada que es gestionava un projecte d’aquesta mida. Amb la reacció que hi ha a Europa per recolzar la indústria crec que és positiu. Hi haurà propostes més flexibles per transformar la indústria. Però el que no es pot fer és repetir l’experiència del primer Perte.

-¿Han parlat del tema de la normativa Euro 7?

-He transmès la meva preocupació des del sector. Si l’Euro 7 es posa en marxa tal com està prevista ara serà un cop per Espanya en l’àmbit industrial. Aquí es fabriquen cotxes petits i la norma impactarà directament en aquest tipus de vehicles. Si no es revisa s’haurà de deixar de produir temporalment, tancar fàbriques. Tal com està la mesura afectarà 1,6 milions de vehicles, 40.000 llocs de treball i 300.000 treballadors de forma indirecta. Serà un impacte pel que fa a l’ocupació. És un risc per a la indústria, perquè obligaria a invertir en una tecnologia antiga. Baixaria la demanda i el parc no es modernitzaria. No estem en contra de l’Euro 7 ni de la indústria, però hem demanat al Govern que recolzi la posició que mantenen altres països europeus sobre això. S’ha de buscar una situació més pragmàtica.

-¿El Govern ho entén?

-El president del Govern s’ho pren molt seriosament.

-¿Tot el Govern?

-Sí, el president del Govern s’ho pren seriosament, perquè és un tema molt seriós per Espanya.

-Llavors, el Govern no només els ha sentit sinó que també els ha escoltat.

-Avui ens han sentit i ens ha escoltat. El Govern vol escoltar-nos. Ara s’han de buscar les mesures, junts, no passar-nos la pilota els uns als altres. Les mesures han de servir per al 2024 i el 2025, les que són més a llarg termini ja estan fixades, però hem d’arrencar ja. 

Notícies relacionades

-¿És optimista?

-Soc optimista. El que s’ha fet a Espanya, amb el Perte, malgrat les dificultats, és una cosa molt important i s’ha de valorar de forma positiva. Sí que havia d’haver-se fet més ràpid, però el més important és que s’ha fet. No repetirem el Perte 1, la distribució dels més de 2.000 milions serà més flexible, tant per als fabricants com per a la cadena de valor. No hi ha hagut altres projectes a Europa d’aquest calibre.