Transport

El Govern reconeix un problema amb la mida dels trens de Cantàbria i d’Astúries

La nova flota, en la qual està treballant Renfe, patirà un retard d’entre dos i tres anys

El Govern reconeix un problema amb la mida dels trens de Cantàbria i d’Astúries
2
Es llegeix en minuts

El Govern ha reconegut aquest divendres un problema amb el contracte amb CAF per a la renovació de la flota d’amplada mètrica de Renfe relativa a «com s’han de dimensionar els nous trens que circularan per les línies de Feve a Cantàbria i a Astúries».

El secretari general d’Infraestructures, Xavier Flores, ha explicat als mitjans que la línia Feve és «molt especial», que té uns túnels «més petits de l’habitual», un factor que condicionava la mida dels trens, la fabricació dels quals va ser adjudicada per Renfe a CAF el 2020, després d’un procés de licitació iniciat un any abans.

«Si seguíem la normativa existent, com en altres línies, podríem fer que aquests trens nous, que modernitzàvem per licitació, fossin més petits o no amb les mateixes condicions que els que tenim actualment», ha precisat.

Per això Renfe ha estat analitzant tot aquest temps quina és la millor solució per poder tenir al més aviat possible els millors trens, perquè «no podem córrer el risc que, després d’haver-los construït, sigui irreparable el fet que no siguin de la qualitat que es mereixen els ciutadans», ha matisat.

Un retard en la renovació

La fabricació per part de CAF de la nova flota d’amplada mètrica per a Renfe patirà un retard d’entre dos i tres anys a causa d’un error als gàlibs de la infraestructura en la declaració sobre la xarxa d’Adif, en funció dels quals s’havien de construir els trens.

Al detectar-se que, amb les mesures publicades en la declaració sobre la xarxa, els trens no cabrien en determinats trams de la infraestructura, es va aturar tot el procés d’inici de la seva fabricació i va començar la recerca de la millor solució possible, segons un informe d’Adif, Renfe i l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària (AESF).

Després de diverses reunions i comunicacions internes entre Renfe i Adif, en les quals participaven CAF i l’AESF, es van plantejar tres possibles alternatives de solució i una d’elles era l’adaptació de la infraestructura als punts en què hi ha interferències, però això podria allargar el temps d’execució i implicar uns costos elevats.

També es va valorar aplicar una excepció a la Instrucció Ferroviària de Gàlibs als punts amb interferències, autoritzada per l’AESF o bé emetre’n una de nova específica per a la xarxa d’amplada mètrica, tot i que finalment s’ha optat pel denominat «mètode comparatiu», que, si bé està descrit en la norma europea, no està regulat en l’espanyola.

En aquests moments, Renfe ja està treballant amb el fabricant en aquest mètode, que consisteix en la utilització com a base d’un tren que actualment circula per les línies d’amplada mètrica com a referència perquè al més aviat possible es pugui disposar d’aquest nou material rodador, ha afegit.

No obstant, «és veritat que no és l’escenari idoni que ens hauria agradat –ha reconegut–, però sí que ens permet que els trens que circularan per la xarxa seran nous, moderns, amb les màximes prestacions que puguem ajustar i que milloraran la qualitat de vida dels ciutadans».

Notícies relacionades

Flores ha destacat que el Govern té «un compromís ferm» amb la renovació del material mòbil per a les línies de Feve tant a Cantàbria com a Astúries.

«És un compromís de 161 milions d’euros de licitació d’un contracte» que ha de renovar totalment la flota a Cantàbria i subministrar deu nous trens a Astúries, ha recalcat.