A les portes de Fitur

El Banc d’Espanya proposa més inversió en ‘sol i platja’ per mantenir l’atractiu del turisme espanyol

Alerta sobre els efectes negatius de la inflació en la visita de britànics i alemanys i adverteix que la transició verda que impulsa Europa podria frenar l’arribada de turistes internacionals

El Banc d’Espanya proposa més inversió en ‘sol i platja’ per mantenir l’atractiu del turisme espanyol

Epi_rc_es

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Més inversió en destinacions de ‘sol i platja’ és necessària per mantenir l’atractiu del sector turístic espanyol, segons l’informe ‘La recuperació del turisme internacional a Espanya després de la pandèmia’, elaborat pel Banc d’Espanya i publicat una setmana abans de la inauguració de la 46a edició de la fira internacional Fitur dimecres vinent 18 de gener.

El 2019 Espanya era el segon país que més turistes estrangers va rebre, per darrere de França i per davant dels Estats Units, amb un total de 83,7 milions de turistes. Després d’una pandèmia que va paralitzar el sector, el turisme recupera a poc a poc el ritme, tot i que sense superar aquestes xifres. Fins al novembre van arribar a Espanya un total de 67,4 milions de visitants, el 85% de l’any rècord prepandèmia. Aquest 2023, tant el sector com el Govern, aspiren a «normalitzar-ne» la situació, malgrat la incertesa de la situació macroeconòmica actual marcada per una elevada inflació, que s’està començant a notar en l’«evolució més desfavorable» de les «pernoctacions hoteleres de britànics i, especialment, alemanys».

«La pèrdua de poder de despesa podria desembocar en una pèrdua d’atractiu envers destinacions alternatives del Mediterrani amb nivells de preus més baixos», indica el banc en l’informe. Un exemple és Turquia, l’únic país d’Europa que ha recuperat ja (en el tercer trimestre del 2022) les pernoctacions prèvies a la pandèmia. «A aquests factors s’hi ha d’afegir la vulnerabilitat del sector turístic espanyol a episodis de debilitat de la lliura esterlina, ja que el Regne Unit constitueix el primer mercat d’origen de turistes cap al nostre país», afegeix el BdE.

En aquest sentit, per evitar perdre lideratge, el Banc d’Espanya recomana «invertir» més a «renovar i millorar» les «zones turístiques», sobretot en aquells punts «saturats i madurs» (com són Adeje, Calvià, Lloret de Mar, Bernidorm i Torremolinos) per mantenir l’«atractiu» d’Espanya com a «destí turístic», impulsat per la percepció com a «destí segur i a la qualitat de les infraestructures». En aquest sentit, el Govern ha anunciat que aquestes destinacions seran la «prioritat turística» d’aquest any, cosa que suposa el disseny d’un pla nacional específic, tot i que es desconeix en què consisteix.

El Banc d’Espanya també posa el focus en l’impuls del creixement dels ingressos que, diu, «es podria veure reforçat si augmenta la capacitat d’atracció del turisme de despesa mitjana més alta» i recomana millorar «la qualitat percebuda dels serveis, enfortir l’atractiu d’Espanya com a turisme de negocis, urbà i cultural, i adaptar-se a una demanda que es canalitza cada vegada més a través de mitjans digitals i s’orienta cap a un turisme més personalitzat, experiencial i amb un compromís més fort amb la sostenibilitat mediambiental».

La transició verda

A mitjà termini, l’organisme adverteix d’una nova amenaça que podria afectar de manera negativa l’arribada de turistes internacionals: la transició verda que impulsa la Unió Europea i el conseqüent «encariment dels costos dels vols amb avió a causa de les emissions que genera aquest mitjà de transport amb la tecnologia actual» per l’enorme dependència d’Espanya a aquest mitjà de transport, ja que el 83% dels turistes estrangers hi arriben amb avió, segons l’Institut Nacional d’Estadística (INE). El fre al consum es podria notar, sobretot, en els trajectes de llarga distància, «en els quals el pes de la despesa en transport aeri és elevat» i «en certs segments» dels viatges de negocis, «ja que les empreses podrien reduir aquesta mena de viatges per disminuir l’empremta de carboni de la seva activitat».

Notícies relacionades

El pla de la Unió Europea per reduir un 55% les emissions de CO2 el 2030 (conegut com a ‘Fit for 55’) inclou, entre altres mesures, l’enduriment del comerç dels drets d’emissió i l’augment del percentatge de carburants sostenibles que fan servir els avions. A més, la Unió Europea treballa en un nou impost al querosè per als Vint-i-set que, en el cas espanyol, s’afegiria a la taxa sobre els bitllets aeris anunciada pel Govern espanyol el febrer del 2020 dins de l’impuls a la fiscalitat verda que va quedar congelada per la pandèmia primer, i per la guerra d’Ucraïna després.

Segons un informe elaborat per Deloitte a petició de l’Associació de Línies Aèries (ALA), que integra Iberia, Air Europa, Air Nostrum i easyJet, entre altres aerolínies que operen a Espanya, amb les mesures ambientals i els nous tributs Espanya podria perdre 11 milions de turistes a l’any, que es traduirà en 12.200 milions d’ingressos menys i la retallada d’1,6 punts de PIB i 430.000 llocs de treball el 2030.