investigació europea

Brussel·les enterra el seu contenciós amb Amazon per l’ús de dades

La Comissió Europea accepta els compromisos de la multinacional nord-americana de no utilitzar dades dels venedors independents i no discriminar en l’accés Buy Box i Prime

Brussel·les enterra el seu contenciós amb Amazon per l’ús de dades

Efe

3
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez
Silvia Martinez

Periodista

ver +

La Comissió Europea i Amazon enterren el contenciós que mantenien per l’ús que la multinacional nord-americana fa de les dades dels venedors independents de la seva plataforma i l’accés discriminatori al seu carro de compra Buy box i el programa Prime. Els serveis de la competència comunitaris han arribat a un acord amb la companyia de Jeff Bezos sobre les noves normes de funcionament a Europa que faran que Amazon no abusi de la seva posició dominant al mercat. «Amazon ja no pot abusar del seu doble paper i haurà de canviar diverses pràctiques comercials», ha explicat en roda de premsa la vicepresidenta de la Comissió Europea, Margrethe Vestager

Quan Brussel·les va obrir la investigació, el juliol del 2019 i el novembre del 2020, ho va fer per tres grans preocupacions entorn de les pràctiques d’Amazon: l’ús de les dades i el doble paper d’Amazon com a mercat i com a competidor dels venedors actius al seu mercat, les normes d’accés establertes per Amazon perquè els venedors apareguin en el Buy Box, i normes d’accés al Programa Prime. Els compromisos, segons ha explicat la danesa, inclouen els tres elements: l’ús de dades, la selecció de venedors en la Buy Box i les condicions d’accés al programa Amazon Prime.

Segons ha explicat Vestager, els seus serveis van realitzar fa uns mesos un test de mercat –entre el 14 de juliol del 2022 i el 9 de setembre del 2022–, sobre els compromisos de la multinacional i va consultar amb terceres parts interessades per veure si s’aclarien els seus dubtes en matèria de competència. Després d’aquest exercici Amazon va modificar la proposta inicial i es va comprometre amb una sèrie de canvis. En primer lloc, millorar la presentació de la segona oferta competidora Buy Box fent-la més destacada i incloure un mecanisme de revisió en cas que la presentació no atragui l’atenció adequada dels consumidors.

També van proposar augmentar la transparència i els fluxos d’informació primerenca a venedors i transportistes sobre els compromisos i els seus drets acabats d’adquirir, permetent, entre altres coses, el canvi primerenc de venedors a transportistes independents. A més, van establir mitjans perquè els transportistes independents contactin directament amb els seus clients d’Amazon permetent-los prestar serveis d’entrega equivalents als oferts per Amazon. I es comprometen a introduir noves obligacions de notificació, un mecanisme centralitzat de denúncia, obert a tots els venedors i transportistes en cas de sospita d’incompliment dels compromisos, i augmentaran a set anys, davant els cinc inicialment proposats, la durada dels compromisos relatius a Prime i a la segona oferta competidora Buy Box.

Compromisos vinculants

La Comissió ha decidit fer jurídicament vinculants per a Amazon aquesta sèrie de compromisos ja que entén que Amazon no podrà utilitzar les dades dels venedors del mercat per a les seves pròpies operacions minoristes i no hi haurà accés discriminatori a Buy Box i Prime. Els compromisos oferts cobreixen tots els mercats actuals i futurs d’Amazon a l’Espai Econòmic Europeu tot i que exclouen Itàlia per als compromisos relatius a Buy Box i Prime, ja que l’autoritat italiana de competència ja va imposar mesures correctores a Amazon en relació amb el mercat italià el 30 de novembre del 2021.

Notícies relacionades

El gegant nord-americà es lliura amb tot això de la multa, tot i que si incomplís els compromisos, la Comissió podria imposar una multa de fins al 10% del volum de negoci anual total d’Amazon, sense necessitat de constatar una infracció de les normes antimonopoli de la UE, o una multa coercitiva del 5% diari del volum de negocis diari d’Amazon per cada dia d’incompliment.

«Els compromisos d’Amazon haurien de significar que oferirà als consumidors més possibilitats d’elecció al seu mercat en línia perquè puguin buscar més fàcilment les millors ofertes. La decisió de la Comissió d’acceptar aquests compromisos evita anys de disputes legals i llargues batalles judicials», ha celebrat la directora general de l’associació europea de consumidors (BEUC), Monique Goyens. Segons ha avisat, els consumidors només notaran els beneficis de la solució si la Comissió s’assegura que s’apliquen a la pràctica. «La Comissió ha de supervisar de prop el compliment dels compromisos per part d’Amazon, avaluar si estan impulsant amb èxit la capacitat d’elecció dels consumidors i insistir en les millores que siguin necessàries», ha reclamat.