Conflicte laboral

Uber indemnitzarà 4.400 ‘riders’ dels quals va prescindir després de la ‘llei rider’

  • La multinacional arriba a un acord amb CCOO i UGT i evita així arribar a judici davant l’Audiència Nacional

Uber indemnitzarà 4.400 ‘riders’ dels quals va prescindir després de la ‘llei rider’
3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Uber Eats indemnitzarà uns 4.404 repartidors que operaven com a autònoms a través de la seva aplicació fins a l’entrada en vigor de la ‘llei rider’. El 12 d’agost del 2021, data en què es va començar a aplicar, la multinacional va deixar d’operar amb treballadors per compte propi per passar-se a un model de subcontractes, a fi de donar compliment en aquell moment a la nova normativa. I va desconnectar de l’aplicació la que fins aleshores havia sigut la seva flota de repartidors, una decisió que els sindicats van qualificar d’un ‘ero encobert’. UGT i CCOO van portar a judici el cas per reclamar una indemnització per als repartidors afectats. Aquesta setmana estava previst que l’Audiència Nacional es pronunciés i les parts han arribat a un acord perquè Uber habiliti un fons per als ‘riders’ afectats i els aboni un pagament únic com a compensació.

¿Quant cobraran els repartidors? Les xifres de l’acord són confidencials, segons argüeixen les parts, i la quantia de cada afectat variarà substancialment. Podran cobrar aquesta compensació tots aquells ‘riders’ que operaven amb l’aplicació d’Uber Eats entre l’abril i l’agost del 2021. Es calcularà com si s’abonessin 45 dies per any treballat, amb aquest límit de quatre mensualitats. El problema per calcular aquesta xifra és que els ‘riders’ eren autònoms i les seves remuneracions no es regien per un salari fix. Aquí les parts han pactat un salari base, a partir del qual es calcularan les indemnitzacions. A més d’aquestes indemnitzacions, una part dels repartidors amb més antiguitat tindran dret a un plus addicional d’uns 800 euros. L’empresa enviarà els pròxims quatre mesos a cada una de les 4.404 persones afectades un missatge per correu electrònic per abonar el pagament.

Uber Eats dona així carpetada a un compte pendent que no estava clar com el resoldrien els magistrats de l’Audiència Nacional i ho fa per la via de la responsabilitat social corporativa. «Aquest acord amb UGT i CCOO compensarà els repartidors que van perdre el seu accés a l’aplicació d’Uber com a conseqüència de l’entrada en vigor de la ‘llei rider’. Recentment hem posat en marxa un nou model, en ple compliment de la regulació vigent, que inclou canvis estructurals que ofereixen al repartidor un gran control sobre la seva activitat, com per exemple la possibilitat d’establir la seva tarifa lliurement. Continuem compromesos a col·laborar amb el Govern i els sindicats per millorar la feina de tots els repartidors», afirmen des de la multinacional.

Si l’Audiència Nacional hagués donat la raó als sindicats i hagués decretat que Uber va incórrer en un ero encobert, el resultat hauria sigut la nul·litat del mateix, l’obligació de readmissió d’aquests 4.000 repartidors i el pagament dels salaris de tramitació, és a dir, els que haurien d’haver percebut des de l’agost del 2021 –quan van ser desconnectats– fins avui. El problema és que, com que mai abans havien estat en nòmina, el càlcul d’aquests salaris hauria requerit interpretació judicial i el procés es tornava complex, a ulls dels sindicats. De manera que han optat per assegurar unes indemnitzacions per als 4.000 repartidors i pactar amb l’empresa.

Saldar comptes pendents

Uber segueix, a la seva manera, l’estela de Deliveroo, que abans de l’entrada en vigor de la ‘llei rider’ va integrar a la plantilla els seus 3.800 repartidors per després acomiadar-los amb una indemnització. La firma d’origen britànica saldava comptes pendents i deixava d’operar a Espanya sense potencials problemes judicials futurs. Uber continua operant a Espanya i des del setembre que ha modificat el seu model organitzatiu.

Notícies relacionades

La multinacional d’origen nord-americà va començar complint la ‘llei rider’, que estipula que els repartidors han de tenir contractes d’assalariats. Va optar per un model de subcontractes, en què aquestes eren les que ocupaven el ‘rider’. A diferència de Glovo, que en tot moment ha persistit a repartir amb autònoms, malgrat les reiterades denúncies i sancions. Al setembre Uber va fer marxa enrere i va tornar a repartir directament amb treballadors autònoms, a fi de competir amb Glovo en igualtat de condicions. I va anar reduint la seva flota de subcontractes.

Ara el sector del ‘delivery’ aguanta la respiració davant la reforma del Codi Penal que ultima el Govern i que pretén penar amb fins a sis anys de presó l’ocupació reiterada de falsos autònoms. Això pot desencadenar un altre efecte dòmino amb nous canvis en el model organitzatiu de les empreses.

Temes:

Uber Ocupació