Supermercats

‘Mala llet’ amb el nou tap de Central Lechera Asturiana

L’empresa és pionera a l’hora d’aplicar el sistema d’obertura que serà obligatori el 2024; malgrat la seva senzillesa, la novetat confon els usuaris

‘Mala llet’ amb el nou tap de Central Lechera Asturiana
2
Es llegeix en minuts

És tan senzill com fer girar qualsevol tap, però les advertències de la novetat han confós centenars de consumidors de llet de Central Lechera Asturiana, que han convertit la qüestió en un debat a les xarxes socials, plenes de valoracions sarcàstiques com aquestes: «Doncs ja he après a obrir i tancar el tap de llet de la Central i aquí estic, esperant una trucadeta de la NASA»; «El més interessant que he fet aquest mes ha sigut veure a Youtube un tutorial de com s’obre el nou tap de Central Lletera Asturiana»; «Harry Potter i el misteri del nou tap de Central Lechera Asturiana»; «La meva àvia, 57 anys casada i no saber obrir el tap nou de Central Lechera Asturiana li costarà el divorci».

Fa prop d’un mes van arribar als prestatges dels supermercats els nous sistemes d’obertura i tancament, que permet que el tap, un cop descargolat, es mantingui unit a l’envàs. El motiu és la protecció del medi ambient: l’empresa asturiana ha decidit avançar-se a la normativa ecològica de la Unió Europea, que a partir del juliol del 2024 obligarà que tots els recipients de plàstic de fins a tres litres de capacitat tinguin adherit el tap.

Segons les autoritats europees, la mesura evitarà que milions de taps es perdin, cosa que farà que el reciclatge de plàstic sigui més eficient. Les organitzacions ecologistes i les empreses de reciclatge assenyalen que, si els taps van separats, es podrien perdre durant el transport a la planta de reciclatge o durant els processos de tractament. D’aquesta manera, si es perden significarà que no es pot aprofitar aquest plàstic, i si van a parar a un lloc que no els correspon podria entorpir el procés de reciclatge.

Central Lechera s’ha avançat gairebé dos anys a la remodelació obligatòria, i per tant s’ha convertit en un banc de proves per als consumidors. «A tots ens costa adaptar-nos als canvis, i és normal que en els primers moments hi hagi queixes i preguntes, però en poc temps l’ús del nou tap es normalitzarà», assenyalen des de l’empresa làctia. La modificació, asseguren, no ha provocat caigudes en les vendes. Coca-Cola és una altra empresa que també ha començat a vendre ampolles amb el tap vinculat. En concret, aquest any haurà comercialitzat 75 milions de nous envasos.

Notícies relacionades

De moment, el tema s’ha limitat a una mica de bronca en les xarxes socials, sobretot a partir d’un tuit del pianista James Rhodes, que qualificava el tap de «nyap vergonyós». Sense arribar a termes tan desqualificadors, altres internautes han expressat el seu malestar, sobretot respecte a la confusió que pugui suposar una fletxa impresa en el cartró al costat del tap. La fletxa en realitat dirigeix l’usuari a les instruccions d’obertura que figuren al lateral, però a primera vista pot induir a la confusió i assenyalar que el tap s’ha d’obrir en el sentit de les agulles del rellotge, quan en realitat és en el sentit contrari: com sempre.

Central Lechera Asturiana ha portat a terme una estratègia de relacions públiques en què contesta un per un els internautes que es queixen, compartint-hi l’enllaç a la pàgina web de la companyia, on s’explica com s’obre el cartró, i ha desplegat una campanya de cartells publicitaris i vídeos. En realitat, és tan senzill com obrir qualsevol tap, però s’ha de perdre la por de la novetat.