Projecte U-Space

A 120 metres d’altura i amb ports verticals: els corredors aeris de Transports per a drons des del 2023

  • Enaire, el gestor de navegació aèria nacional, espera tenir a punt per a aquell any el sistema de control que permeti a 10.000 aparells aeris no tripulats volar alhora

A 120 metres d’altura i amb ports verticals: els corredors aeris de Transports per a drons des del 2023

EPE

4
Es llegeix en minuts

¿S’imagina estar passejant pel barri d’Indautxu de Bilbao o per la Malva-rosa de València, mirar al cel i veure passar cada pocs minuts drons transportant paquets? ¿O aerotaxis portant persones? Sona a ciència-ficció, a Blade Runner, però el cert és que Enaire, el gestor de navegació aèria d’Espanya, s’està preparant per a aquest escenari. I no a tan llarg termini.  

El brutal avenç de la tecnologia ha obert una nova era de la navegació aèria, on l’aviació comercial haurà de conviure amb drons de tot tipus amb molt diferents funcions (paqueteria, aerotaxis, vigilància, assistència...). I Espanya vol estar a punt des del primer moment per oferir el paraigua tecnològic necessari per fer-ho realitat.  

«La data perquè això comenci a ser possible, segons estableix la regulació europea, és gener del 2023 i hem d’estar preparats aleshores», assevera Daniel García-Monteavaro, cap de Desenvolupament de Negoci de drons d’Enaire, l’operador nacional dependent del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana que des de l’abril està «digitalitzant» el cel nacional. 

Digitalitzar el cel. Sona molt suggerent, ¿però això exactament què és? 

Bàsicament, és crear un sistema de control i vigilància del cel automatitzat perquè aquests diferents models de navegació puguin coexistir. És a dir, crear l’eina que permeti que volin alhora per espais aeris superposats drons, helicòpters i avions. 

El concepte no és nou. Es diu U-Space i va ser concebut per la Unió Europea fa 20 anys a la recerca de la integració dels diferents espais aeris en un de sol. I Espanya vol ser un exemple a seguir. 

En una primera fase, segons explica García-Monteavaro, el corredor aeri nacional per als drons i aerotaxis estarà a 400 peus d’altura, és a dir, a 120 metres, però «no té limitació d’altura». De fet, s’està treballant perquè els aparells no tripulats es guiïn fora de l’abast de la vista. Aquests passadissos podrien arribar als 100 metres d’amplada. 

«En l’actualitat estem desenvolupant la plataforma digital perquè es connectin les operadores de drons, algunes de les quals ja estan començant a fer repartiments», explica el responsable de la divisió de drons d’Enaire, on treballen 13 persones. 

Repartiment al iot

Per exemple, aquest estiu, a Eivissa, una empresa anomenada Dron to Yacht ja servia plats preparats de restaurants d’alt estànding a iots i barcos fondejats a les cales. Els clients seleccionaven el que volien menjar a través d’una ‘app’, el restaurant ho entregava a l’operador del dron i aquest ho feia arribar al destí en pocs minuts.

Les xifres que manegen des del projecte desconcerten per l’elevada quantitat de naus no tripulades permeses. «El sistema estarà preparat perquè hi pot haver fins a 10.000 usuaris simultàniament, tot i que es pot ampliar», precisa García-Monteavaro sobre un projecte de mobilitat àrea urbana que començarà el 2023 però no s’espera que estigui en tot el seu desenvolupament fins d’aquí almenys 10 o 15 anys. El 2022, es faran els primers assajos a Casteldefells, Santiago de Compostel·la i Villacarrillo (Jaén).

Ja hi ha diverses operadores de drons molt pendents de quan es posin en marxa aquests nous espais aeris, que començaran a funcionar sobretot en entorns urbans, com Umails, Aerocamaras i Correus. 

A través d’una aplicació, les empreses podran gestionar el pla de vol o seguir la informació d’altres vols sempre sota el control de l’autoritat àrea.

En el cas, per exemple, que un helicòpter vulgui entrar en aquests corredors per a drons –per exemple, en un trasllat hospitalari–, haurà de connectar-se al sistema. «Si va a un entorn urbà tindrà una eina de reconfiguració dinàmica i es cancel·larà aquest volum (passadís) sense causar cap perill», explica el responsable de la gestora de navegació aèria.

De la mateixa manera, des d’Enaire estan treballant en els anomenats «vertiports» per a aerotaxis, espais reservats des del passadís aeri cap al terra que funcionin com una mena de pista d’aterratge. 

García-Monteavaro va presentar aquest dimarts totes aquestes novetats en el World ATM Congress que se celebra un any més a Ifema i que aplega 6.000 professionals procedents de 110 països. El congrés compta amb la presència de 130 empreses del sector aeronàutic i 90 proveïdors de navegació aèria. 

Aerotaxi per a dos

Una d’aquestes, Umiles, espanyola, va presentar aquest dimarts el primer aerotaxi espanyol, Umiles New Concept by Tecnalia, que permetrà traslladar fins a dues persones en un trajecte de 15 minuts o 15 quilòmetres dins de les ciutats.

Notícies relacionades

L’aerotaxi desenvolupat per Tecnalia, que s’ha presentat en el transcurs de la fira de drons Expodrónica, vinculada a l’esmentat Congrés, arriba a una altura en vol d’entre 100 i 300 metres, tot i que pot arribar als 800, està formada per una cabina aerodinàmica propulsada per quatre drons col·locats en la part superior i inferior de la cabina que es mouen de manera independent, però coordinats entre si.

Aquest aerotaxi començarà a volar a partir del març a diverses capitals europees, entre les quals hi ha Madrid, com a part d’un projecte d’investigació, però Umiles no espera poder operar-hi com a negoci fins al 2030, informa Efe.

Temes:

Transports