Segons el BBVA

Els catalans ja gasten un 40% més en bars i restaurants que a l’estiu del 2019

  • El BBVA millora les seves previsions i anticipa un creixement del PIB del 6,6% per al 2021 a Catalunya i del 7,2% per al 2022

Els catalans ja gasten un 40% més en bars i restaurants que a l’estiu del 2019

FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’economia catalana va millor de l’esperat fa uns mesos i les classes mitjanes i altes catalanes estan gastant el que no han pogut gastar durant el confinament i les segones i terceres onades. Segons un informe del BBVA, la despesa dels catalans en bars i restaurants ja és un 40% superior al juliol en comparació amb el mateix mes del 2019. La cinquena onada està tenint una incidència «moderada» i, de moment, no aquesta suposant un llast per a la recuperació econòmica; coincidint aquí amb les estimacions oficials del Govern central. L’equip d’economistes de l’entitat bancària ha millorat les seves previsions i anticipa un creixement del PIB del 6,6% per al 2021 a Catalunya i del 7,2% per al 2022. No obstant, també adverteix que les esmentades projeccions estan condicionades per variables difícilment controlables, com els possibles rebrots, i altres de més manejables, el desplegament dels fons europeus. Sobre aquests últims, el BBVA adverteix de la seva lenta implementació i alerta que en depenen fins a dos punts del possible creixement.

Les dades presentades aquest dimecres en roda de premsa tracen un escenari d’acceleració del creixement de l’economia catalana. El PIB va augmentar en l’1,2% en el primer trimestre, malgrat el retrocés a nivell de restriccions. Va seguir l’escalada amb un avenç d’entre el 2,5 i el 3% PIB per al segon trimestre, segons anticipen des del BBVA. Xifres «elevades, sobretot després de la incertesa de la segona i tercera onada», segons ha destacat l’economista en cap a Espanya del BBVA Research, Miguel Cardoso. Aquestes xifres es multiplicaran per més del doble el 2021, amb un avenç estimat del 6,6% (una dècima per sobre de la mitjana espanyola), i del 7,2% el 2022 (dues dècimes per sobre de la mitjana espanyola).

Gran part d’aquest creixement s’explica pel dinamisme del consum intern, ja que encara, per restriccions, el turisme internacional no ha recuperat els nivells prepandèmia. Segons les dades del BBVA, la despesa per targeta es troba actualment el 10% per sobre respecte als nivells del 2019. L’impacte de la pandèmia cada vegada es nota menys en el consum en els béns del sector servei, així com altres d’especialment llastats durant l’últim any i mig. Per exemple, la despesa dels catalans en allotjaments estava al gener i al febrer el 80% per sota del 2019 i actualment és a prop de la mateixa despesa del juliol del 2019; segons ha explicat Cardoso.

Notícies relacionades

I gran part d’aquesta despesa s’està finançant amb estalvi que part dels ciutadans –especialment aquells de rendes més altes– no ha pogut gastar l’any passat. Segons les dades de l’entitat bancària, a tot Espanya hi ha un estalvi embassat de 68.000 milions d’euros i a Catalunya els dipòsits d’estalvi són actualment el 15% superiors als nivells del 2019. Això s’explica, entre d’altres, pel manteniment de l’ocupació i els salaris durant la present crisi per part de la població treballadora, a més de la figura dels ertos, que han contingut la caiguda de rendes entre altres capes de població. És a dir, malgrat que la pèrdua d’ingressos ha sigut notable entre part de la població, especialment aquella que ja partia de menors ingressos; hi ha altres col·lectius que sí que han conservat les seves rendes, però no han pogut o estimat gastar en la mateixa proporció que els era habitual.

Això es comença a notar al mercat immobiliari, que es reactiva després de l’aturada registrada a l’inici de la pandèmia. Això es visualitza tant en la compra d’immobles, com en la concessió d’hipoteques, tal com ha explicat l’economista en cap de BBVA Research.