lliure concurrència

Brussel·les multa amb 875 milions BMW i el Grup Volkswagen

Les autoritats de la competència atribueixen a les dues companyies la participació en un càrtel

European Executive Vice-President Margrethe Vestager speaks at a media conference on the EU approach to Artificial Intelligence following a weekly meeting of EU Commission in Brussels  Belgium  April 21  2021  Olivier Hosley Pool via REUTERS

European Executive Vice-President Margrethe Vestager speaks at a media conference on the EU approach to Artificial Intelligence following a weekly meeting of EU Commission in Brussels Belgium April 21 2021 Olivier Hosley Pool via REUTERS / POOL

1
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez
Silvia Martinez

Periodista

ver +

Entre el 25 de juny del 2009 i l’1 d’octubre del 2014 cinc fabricants d’automòbils alemanys –Daimler, BMW i el Grup Volkswagen– van infringir les normes antimonopoli de la UE al restringir la competència en l’àmbit de la neteja d’emissions de nous turismes dièsel. Com a resultat, i després d’una investigació en profunditat, la Comissió Europea ha imposat una multa de 875 milions d’euros a BMW i el Grup Volkswagen (que inclou també Audi i Porsche). Els cinc van reconèixer la seva participació en el càrtel, tot i que Daimler es deslliura de la sanció per denunciar-ne l’existència.

«Els cinc fabricants d’automòbils Daimler, BMW, Volkswagen, Audi i Porsche tenien la tecnologia per reduir les emissions nocives més enllà del que exigeix la llei, segons les normes d’emissions de la UE. Però van evitar competir en l’ús de tot el potencial d’aquesta tecnologia», ha explicat la vicepresidenta i comissària de competència, Margrethe Vestager. Durant el període en què va estar en vigor el càrtel, els cinc fabricants van fer reunions tècniques periòdiques per discutir el desenvolupament de la tecnologia de reducció catalítica selectiva (SCR), que elimina les emissions nocives d’òxid de nitrogen (NOx) dels turismes dièsel mitjançant la injecció de l’anomenat ‘AdBlue’.

Notícies relacionades

Durant aquestes reunions, i durant més de cinc anys, els fabricants d’automòbils es van confabular per evitar la competència i millorar el sistema de neteja, tot i que la tecnologia ja està disponible. «No ho tolerarem. És il·legal segons les normes antimonopoli de la UE. La competència i la innovació en la gestió de la contaminació dels automòbils són essencials perquè Europa compleixi els nostres ambiciosos objectius del Pacte Verd i aquesta decisió demostra que no dubtarem a prendre mesures contra totes les formes de conducta de càrtel que posin en perill aquest objectiu», ha afegit Vestager.

El grup Volkswagen haurà de pagar el gruix de la multa, 502,3 milions d’euros, mentre que els restants 372,8 milions els haurà de posar BMW. Daimler, segons ha explicat Vestager, se’n deslliura per haver denunciat l’existència d’aquest càrtel.