lliure concurrència
Brussel·les multa amb 875 milions BMW i el Grup Volkswagen
Les autoritats de la competència atribueixen a les dues companyies la participació en un càrtel
European Executive Vice-President Margrethe Vestager speaks at a media conference on the EU approach to Artificial Intelligence following a weekly meeting of EU Commission in Brussels Belgium April 21 2021 Olivier Hosley Pool via REUTERS /
Entre el 25 de juny del 2009 i l’1 d’octubre del 2014 cinc fabricants d’automòbils alemanys –Daimler, BMW i el Grup Volkswagen– van infringir les normes antimonopoli de la UE al restringir la competència en l’àmbit de la neteja d’emissions de nous turismes dièsel. Com a resultat, i després d’una investigació en profunditat, la Comissió Europea ha imposat una multa de 875 milions d’euros a BMW i el Grup Volkswagen (que inclou també Audi i Porsche). Els cinc van reconèixer la seva participació en el càrtel, tot i que Daimler es deslliura de la sanció per denunciar-ne l’existència.
«Els cinc fabricants d’automòbils Daimler, BMW, Volkswagen, Audi i Porsche tenien la tecnologia per reduir les emissions nocives més enllà del que exigeix la llei, segons les normes d’emissions de la UE. Però van evitar competir en l’ús de tot el potencial d’aquesta tecnologia», ha explicat la vicepresidenta i comissària de competència, Margrethe Vestager. Durant el període en què va estar en vigor el càrtel, els cinc fabricants van fer reunions tècniques periòdiques per discutir el desenvolupament de la tecnologia de reducció catalítica selectiva (SCR), que elimina les emissions nocives d’òxid de nitrogen (NOx) dels turismes dièsel mitjançant la injecció de l’anomenat ‘AdBlue’.
Notícies relacionadesDurant aquestes reunions, i durant més de cinc anys, els fabricants d’automòbils es van confabular per evitar la competència i millorar el sistema de neteja, tot i que la tecnologia ja està disponible. «No ho tolerarem. És il·legal segons les normes antimonopoli de la UE. La competència i la innovació en la gestió de la contaminació dels automòbils són essencials perquè Europa compleixi els nostres ambiciosos objectius del Pacte Verd i aquesta decisió demostra que no dubtarem a prendre mesures contra totes les formes de conducta de càrtel que posin en perill aquest objectiu», ha afegit Vestager.
El grup Volkswagen haurà de pagar el gruix de la multa, 502,3 milions d’euros, mentre que els restants 372,8 milions els haurà de posar BMW. Daimler, segons ha explicat Vestager, se’n deslliura per haver denunciat l’existència d’aquest càrtel.
- Procés a Tailàndia La pena de mort s’allunya del cas Daniel Sancho
- El laberint català Així estan les enquestes de les eleccions a Catalunya
- Terratrèmol hores abans de l’inici de la campanya catalana Sánchez anul·la la seva agenda i es planteja renunciar després de la investigació a la seva dona
- BCN expandirà el bus a demanda durant els pròxims tres anys
- A tot Espanya Sanitat no pot cobrir 473 destinacions per a MIR
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- CONGRÉS ¿Què és una moció de censura i com funciona? Terminis i altres claus
- Hisenda ¿Què és l’IRPF i quins són els trams de la renda el 2021?
- El laberint català Així estan les enquestes de les eleccions a Catalunya
- ‘Fairy ballroom’ Música, fantasia, dansa i burlesque