Automoció

Les entregues de cotxes nous es retarden més d’un mes per la crisi dels xips

  • Les comandes a fàbrica tarden un 65% més de temps, aproximadament 190 dies de mitjana, a produir-se davant l’escassetat de semiconductors.

  • Aquesta conseqüència suposa un increment del mercat de vehicle d’ocasió, que en l’últim mes ha crescut un 14,5% respecte a l’any passat.

1

1

1
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Si el mercat de l’automòbil ja ho té complicat per si mateix per les conseqüències directes sobre els usuaris provocades per la pandèmia, un dany col·lateral s’afegeix al col·lapse comercial. La crisi dels microxips ha provocat que els fabricants comencin a patir per atendre la demanda de vehicles nous, reflex de les aturades a què han hagut de sotmetre les seves línies de producció per l’escassetat mundial de semiconductors. Tot això s’ha traduït, irremeiablement, en una demora en els terminis d’entrega dels vehicles nous.

Segons dades de l’empresa promoCAR-Kantar mostrades aquesta setmana al congrés de Faconauto (la patronal dels concessionaris), la crisi dels microxips, unida a la pandèmia, ha provocat que des de principi d’any els temps d’entrega de les comandes de cotxe nou augmentin un 65%, i que passin dels 66 dies al gener als actuals 109 (una mica més d’un mes i mig de mitjana).

Cada vegada hi ha menys estoc de vehicles a les concessions i les comandes estan entrant a un coll d’ampolla. Algunes marques generalistes firmarien només sis mesos de demora en l’entrega en alguns models d’aquí a desembre. Actualment, algunes marques ‘premium’ estan suportant terminis d’entrega de fins a vuit mesos.

Molts fabricants, els que no han hagut de parar les línies de producció, estan acumulant vehicles en estacionaments habilitats a l’espera de l’arribada del microxip necessari per activar algun dels components electrònics que cada vegada estan més presents als vehicles. Centenars de cotxes sense alçavidres elèctric esperen a les campes a prop de les fàbriques.

Puja la segona mà

Notícies relacionades

Escassetat de microxips (un 80% de la producció ve de Taiwan i Corea) i escassetat de contenidors (el 80% del transport mundial es realitza per mar). La combinació perfecta per castigar el sector que des de començament d’any ha experimentat un descens de vendes de vehicle nou a Espanya (respecte al 2019) del 34%.

Tot això influeix en l’increment del mercat d’ocasió, que se situa al juny un 14,5% per sobre de les xifres del mateix mes del 2020, i que suposa un 41,9% més de pujada interanual. Les vendes de vehicles utilitzats van arribar al juny al seu màxim històric, amb 196.139 unitats, la xifra més alta des del juny del 2017 (172.968).

Temes:

Etric