Automoció

La congelació de l’impost de matriculació no beneficia tots els usuaris

  • Els qui hagin comprat un vehicle en el primer semestre hauran pagat prop de mil euros més que els que ho facin a partir d’ara.

  • La mesura acabarà afectant aproximadament el 40% dels cotxes nous que van pujar el preu un 5% amb la norma WLTP aquest any.

Un concessionari d’automòbils, ahir a Barcelona.

Un concessionari d’automòbils, ahir a Barcelona. / JOAN PUIG

3
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’anul·lació de la pujada de l’impost de matriculació fins a final d’any s’ha convertit en un petit ‘regal enverinat’ per al sector de l’automòbil. Des de tots els estaments valoren positivament la mesura aprovada en el Congrés i ratificada pel Senat, dins de la nova llei de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal. Al paquet hi havia inclosa l’esmena presentada al maig pel PDeCAT per anul·lar la pujada de l’impost de matriculació aprovada a finals del 2020 i en vigor des de l’1 de gener del 2021. No obstant, aquesta anul·lació no beneficiarà tots els usuaris.

L’impost de matriculació va pujar un 113% més de mitjana després d’aplicar-se definitivament elprotocol europeu WLTP de mesurament de CO2. Amb la norma la mitjana de valors oficials d’emissions va pujar un 20%, i amb això els trams de l’impost de matriculació. De manera que bona part dels vehicles que abans no pagaven l’impost per no superar els seus mesuraments amb l’anterior norma (NEDC) els 120 grams, van passar a pagar-lo l’1 de gener al saltar de tram impositiu per emissions.

Per això, bona part dels compradors d’un vehicle nou entre gener del 2021 i el dia en què es publiqui la nova llei hauran pagat prop dels mil euros de mitjana més que si ho haguessin fet a partir d’aquest moment. Això significa que el preu dels cotxes hauria d’estar en el mateix nivell que estava el 2020, quan no s’havia publicat la pujada per la norma europea, un 40% dels models nous que van veure incrementat el seu preu un 5%. La congelació es mantindrà fins a l’1 de gener del 2022.

Els nous trams

Amb la tornada al valor de les xifres de 2020, el límit de 120 grams puja fins als 144 grams les emissions gravades a tipus 0, d’entre 120 i 160 a entre 144 i 192 grams les gravades al 4,75%, d’entre 160 i 200 grams a entre 192 i 240 grams amb un 9,75% i en comptes d’a partir de 200 a partir de 240 grams les que paguen el 14,75%.

Des del sector han valorat positivament la mesura, tot i que reconeixen que no l’esperaven. El mercat no està en el seu millor moment i, malgrat que no volen manifestar-ho en públic, molts fabricants admeten que des que va sortir el rumor de la possible aprovació de la congelació de l’impost molts compradors han posposat la decisió de comprar un vehicle nou a l’espera de la nova mesura. Això ha llastat les vendes de l’últim mes.

Notícies relacionades

A més, reclamen una reforma fiscal de l’automòbil que permeti eliminar l’impost de matriculació i reorientar-lo cap al pagament per ús i emissions. Des de començament d’any s’han venut a Espanya 456.833 vehicles, cosa que significa que bona part d’ells hauran hagut de pagar de més per l’impost de matriculació que els que es venguin a partir de l’entrada en vigor de la llei. 

El Pla Moves III

La mesura de congelar l’impost hauria d’animar una mica més les vendes, que segueixen per sota dels nivells del 2019 (l’últim any normal de referència) amb una caiguda pròxima al 35%. A més, l’aplicació del Pla Moves III per incentivar l’adquisició d’un vehicle electrificat hauria de ser un estímul per als nous compradors. Ara per ara, cap de les comunitats autònomes (encarregades de gestionar-lo) ha començat a activar-lo. Tenen fins al 14 de juliol per posar-lo en marxa. Els qui no es beneficiaran d’aquesta congelació són les motocicletes, ja que la seva fiscalitat no va associada a la norma WLTP.