Més de 13 anys
El parc mòbil espanyol continua envellint
Actualment, es venen més cotxes utilitzats de més de 10 anys que vehicles nous, cosa que influeix directament en el nivell d’emissions.
El mercat nou està caient aquest any de l’ordre del 35% respecte al 2019, mentre que el de segona mà tan sols va retrocedir un 6,4%.
Els plans per a la descarbonització de l’automòbil continuen avançant, però a Espanya ho fan a pas de tortuga. En els dos últims anys l’edat mitjana del parc de cotxes al nostre país va envellir mig any (de 12,6 a 13,1 anys), lluny de rejovenir-se.
El mercat, llastat per la pandèmia, la crisi dels semiconductors i l’increment del preu dels cotxes pel canvi de l’impost de matriculació (arran de la nova normativa europea d’emissions), sucumbeix un 35,9% respecte al 2019 (l’últim any ‘normal’). No es venen cotxes nous però sí que ho continuen fent els de segona mà, que, malgrat caure entre el gener i el maig un 6,4% (també respecte al 2019), es van venent. De fet, en aquests moments, s’estan venent més cotxes de més de 10 anys que vehicles nous.
Segons les dades recopilades per les associacions de fabricants Anfac i de distribuïdors, Faconauto i Ganvam, del total de vehicles d’ocasió venuts fins al maig, el 32,7% (256.227) tenia més de 15 anys, una franja d’edat que ha augmentat el 15,6% respecte al 2019, mentre que un altre 26,5%, 207.527 unitats (-26,3% davant el 2019), sumava entre 10 i 15 anys. Les dues categories van copar el 60% del mercat.
Pocs d’electrificats
El 60,1% dels cotxes de segona mà que van canviar de propietari en els cinc primers mesos d’aquest any eren dièsel; el 36,1%, de gasolina, i només el 3,8%, electrificats, el triple que el 2019, segons apunta la Ganvam. Aquest petit percentatge, unit a l’escàs volum d’elèctrics purs en el mercat de cotxe nou, fa que l’objectiu del Govern de descarbonitzar el parc mòbil amb 250.000 vehicles amb etiqueta zero (elèctrics i híbrids endollables amb més de 40 quilòmetres d’autonomia) el 2023 i els 5 milions el 2030, estigui encara bastant lluny.
Segons dades de la DGT recollides per l’agència EFE, Espanya va tancar el 2020 amb 29.707.581 vehicles en circulació, dels quals només el 0,3%, 94.421 unitats, tenien etiqueta zero, tipologia que, no obstant, va créixer el 81% davant el 2019.
Des del gener s’han matriculat a Espanya 20.691 cotxes etiqueta zero i la previsió és que l’any tanqui amb 52.000, segons Faconauto, que estima que, a aquest ritme, es tardarien cinc anys a assolir l’objectiu del 2023, «tot i que el lògic és que les vendes s’accelerin, sobretot a partir de l’any que ve».
- Sondeig El PSC es referma i Junts passa davant d’Esquerra
- Investigació judicial Hisenda va maniobrar per evitar la imputació del PP en el cas Bárcenas
- GUARDONS Els Laureus coronen Aitana Bonmatí i la selecció espanyola
- Caiguda de la producció Freixenet planteja un erto per a 615 persones per la sequera
- EDUCACIÓ Catalunya unifica la preinscripció d’FP i donarà places segons la nota
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Hisenda ¿Què és l’IRPF i quins són els trams de la renda el 2021?
- El laberint català Així estan les enquestes de les eleccions a Catalunya
- ‘Fairy ballroom’ Música, fantasia, dansa i burlesque
- LA FESTA DE LES LLETRES Gener i Castillo, els més venuts de Sant Jordi (per ara)