Més de 13 anys

El parc mòbil espanyol continua envellint

  • Actualment, es venen més cotxes utilitzats de més de 10 anys que vehicles nous, cosa que influeix directament en el nivell d’emissions.

  • El mercat nou està caient aquest any de l’ordre del 35% respecte al 2019, mentre que el de segona mà tan sols va retrocedir un 6,4%.

2
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els plans per a la descarbonització de l’automòbil continuen avançant, però a Espanya ho fan a pas de tortuga. En els dos últims anys l’edat mitjana del parc de cotxes al nostre país va envellir mig any (de 12,6 a 13,1 anys), lluny de rejovenir-se.

El mercat, llastat per la pandèmia, la crisi dels semiconductors i l’increment del preu dels cotxes pel canvi de l’impost de matriculació (arran de la nova normativa europea d’emissions), sucumbeix un 35,9% respecte al 2019 (l’últim any ‘normal’). No es venen cotxes nous però sí que ho continuen fent els de segona mà, que, malgrat caure entre el gener i el maig un 6,4% (també respecte al 2019), es van venent. De fet, en aquests moments, s’estan venent més cotxes de més de 10 anys que vehicles nous.

Segons les dades recopilades per les associacions de fabricants Anfac i de distribuïdors, Faconauto i Ganvam, del total de vehicles d’ocasió venuts fins al maig, el 32,7% (256.227) tenia més de 15 anys, una franja d’edat que ha augmentat el 15,6% respecte al 2019, mentre que un altre 26,5%, 207.527 unitats (-26,3% davant el 2019), sumava entre 10 i 15 anys. Les dues categories van copar el 60% del mercat.

Pocs d’electrificats

El 60,1% dels cotxes de segona mà que van canviar de propietari en els cinc primers mesos d’aquest any eren dièsel; el 36,1%, de gasolina, i només el 3,8%, electrificats, el triple que el 2019, segons apunta la Ganvam. Aquest petit percentatge, unit a l’escàs volum d’elèctrics purs en el mercat de cotxe nou, fa que l’objectiu del Govern de descarbonitzar el parc mòbil amb 250.000 vehicles amb etiqueta zero (elèctrics i híbrids endollables amb més de 40 quilòmetres d’autonomia) el 2023 i els 5 milions el 2030, estigui encara bastant lluny.

Notícies relacionades

Segons dades de la DGT recollides per l’agència EFE, Espanya va tancar el 2020 amb 29.707.581 vehicles en circulació, dels quals només el 0,3%, 94.421 unitats, tenien etiqueta zero, tipologia que, no obstant, va créixer el 81% davant el 2019.

Des del gener s’han matriculat a Espanya 20.691 cotxes etiqueta zero i la previsió és que l’any tanqui amb 52.000, segons Faconauto, que estima que, a aquest ritme, es tardarien cinc anys a assolir l’objectiu del 2023, «tot i que el lògic és que les vendes s’accelerin, sobretot a partir de l’any que ve».

Temes:

Etric