Negociació en curs

El Govern garanteix l’ampliació de l’aeroport del Prat: «No bloquejarem les inversions»

  • El Govern apressa la Generalitat a prendre una decisió «immediatament» i el vicepresident Puigneró condiciona el seu recolzament a Girona i Reus quedin connectades amb Barcelona a través de l’Ave per a així coordinar la xarxa aeroportuària catalana

  • Els alcaldes de Barcelona i el Prat exigeixen informes tècnics sobre l’impacte mitjà ambiental i reafirmen el seu ‘no’ a la primera proposta d’Aena

El Govern garanteix l’ampliació de l’aeroport del Prat: «No bloquejarem les inversions»

CAPTURA VIDEO

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Govern de la Generalitat s’ha posicionat a favor i garanteix que hi haurà una ampliació de l’aeroport del Prat. «El Govern no bloquejarà les inversions que s’hagin de fer a l’aeroport del Prat», ha afirmat el seu vicepresident, Jordi Puigneró; en la roda de premsa posterior a la reunió mantinguda aquest dimarts amb Aena i els ajuntaments metropolitans sobre el futur de l’aeròdrom barceloní. 

El Govern dona un sí, amb matisos, i ara insta els actors implicats a pactar el com. Els alcaldes de Barcelona, Ada Colau, i el Prat, Lluís Mijoler, han exigit més informació i informes tècnics sobre com Aena vol portar a terme aquesta ampliació i quin impacte mediambiental tindria aquesta. I el Govern central ha pressionat les parts a tancar aquesta carpeta i prendre una decisió definitiva «a la tornada de l’estiu».  

Els actors s’han dividit en dues posicions. D’una banda, els que avalen l’ampliació, invoquen els beneficis econòmics que aquesta comportarà, però pugnen per introduir majors o diferents compensacions per l’impacte mediambiental i social. Aquí, amb els seus matisos, s’ha col·locat el Govern o alcaldes com la de Gavá o la de Castelldefels. I, de l’altra, els que rebutgen la primera proposta d’Aena i desconfien obertament dels compromisos ecològics que sosté públicament Aena i el Ministeri de Transports. Aquí els més destacats han sigut l’alcaldessa de Barcelona o el del Prat.

«Estem tots d’acord que Catalunya necessita vols de qualitat», ha declarat Puigneró després del conclave; cosa que segons la seva opinió passa per augmentar el trànsit dels vols intercontinentals. «No podem permetre’ns el luxe que ni Barcelona ni Catalunya no tinguin vols interncontinetales», ha insistit el vicepresident. «Evidentment que volem inversions en infraestructures... però hem de reduir les emissions de manera urgent. Recordo que tant Barcelona com Catalunya hem declarat l’emergència climàtica», ha afirmat l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau.

No sense l’Ave

Si bé la Generalitat ha tancat files amb els partidaris de l’ampliació, també ha condicionat el seu recolzament que l’Estat connecti Girona i Reus amb Barcelona a través de l’Ave per a així coordinar la xarxa aeroportuària catalana. I si no es fan aquestes inversions «nosaltres no jugarem en aquesta partida», ha apuntat Puigneró, que des de la Generalitat té capacitat de veto com a autoritat mediambiental sobre aquestes inversions. «En els pròxims mesos cal aprovar el document amb les inversions en el conjunt dels aeroports, també a Reus, també a Barcelona», li ha replicat el secretari d’Estat de Transportes, Pedro Saura.

Notícies relacionades

Una actitud que des de consistoris com el del Prat s’ha presentat com un «xantatge». «Hem de dir sí i ho hem de fer en un mes. I si no ho fem, serem els dolents de la pel·lícula i negarem el progrés a Catalunya», ha declarat Lluís Mijoler. El to dialogant de les diferents parts, des de les seves respectives posicions, ha contrastat amb l’actitud, descrita per Colau i Mijoler, del president d’Aena, Maurici Lucena. Tots dos han criticat el discurs purament economicista, segons la seva versió, que ha pronunciat i el plantejament de ‘sí’ o ‘no’ sobre la primera proposta posada a sobre de la taula per Aena fa uns dies.

Els contraris a la primera proposta d’Aena demanen temps i informes tècnics, per ponderar la dimensió de la reforma que es planteja. Una cosa que, amb l’objecte del consens, la Generalitat ha recolzat mitjançant una taula tècnica on discutir al detall. No obstant, «aquesta taula ha de treballar amb celeritat i no encantar-se, [...] no podem esperar anys», ha declarat Puigneró.