Sector emergent

XPO impulsa l’última milla amb la seva nova planta logística de Castellbisbal

La infraestructura és una mostra del transport modern, que acosta les mercaderies als clients finals

XPO impulsa l’última milla amb la seva nova planta logística de Castellbisbal
3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Una gran plataforma logística de 13.000 metres quadrats en una parcel·la de 37.000 metres, 200 camions al dia que carreguen i descarreguen mercaderies. Està situada a Castellbisbal, ha sigut presentada oficialment a la premsa aquest dimecres i la gestiona la multinacional XPO. Asseguren que és la infraestructura de ‘cros-docking’ més gran de la península Ibèrica. És una mostra de la nova logística, aquella que necessita punts de contacte imprescindibles entre els grans camions plens de palets i els vehicles de repartiment més petits, per a l’entrega en l’anomenada última milla al consumidor final. 

Un total de 104 molls de càrrega i descàrrega i més de 120 empleats distribuïts en tres torns cobreixen el moviment de mercaderies les 24 hores del dia en aquest magatzem allargat en què el paquets hi han de passar poc temps. Una voràgine de palets, més de 3.400 diaris, que representen al voltant del 17% dels que mou aquesta multinacional nord-americana a Espanya. (21.000 al dia). Amb 107 milions d’euros de facturació, 730 empleats i i 10 centres, amb més de 123.000 metres quadrats de magatzems, Catalunya suposa el 17% de tota la facturació de XPO a Ibèria, amb uns 1.900 clients. Entre el 2020 i el que portem del 2021 XPO ha inaugurat sis centres de transport i distribució a Espanya: Castellbisbal, València, Irun, Benavente, Heras (Cantàbria) i Lugo. La facturació de XPO a Espanya el 2020 va ser de 766 milions d’euros, el 0,8% més que el 2019, malgrat la pandèmia, i és un dels gegants del sector internacionalment, amb uns 6.700 treballadors a Espanya. 

Bona part de l’activitat de Castellbisbal es destinarà al que els experts del sector designen com ‘servei compromès’ o ‘entregues nocturnes’. El 37% de tot el servei compromès de XPO Transport Ibèria es realitza a Castellbisbal (més de 1.000 palets diaris). Són productes que arriben de les fàbriques per a la seva distribució a botigues abans que obrin al matí. XPO preveu que el 22% de tota la facturació de XPO Transport Ibèria a Catalunya es generi al centre de Castellbisbal.

Des del centre surten també diàriament quatre megacamions de XPO que realitzen les rutes Barcelona-Madrid i Barcelona-València. Aquests vehicles tenen una longitud de 25,25 metres, permeten transportar un 65% més de càrrega per enviament en comparació amb els camions tradicionals i redueixen fins a un 20% les emissions de carboni per viatge.

Notícies relacionades

Per Massimo Marsili, director general de transport de XPO a la Península i el Marroc, «el creixement del sector de transport ha sigut gairebé continu, malgrat que la crisi ha impactat. El 2021 soc optimista, perquè amb la vacunació de la població s’està generant confiança econòmica, més oportunitats d’ocupació i d’activitat econòmica de manera evident». Els signes de recuperació aquest any són evidents, segons Marsili, que assegura convençut: «A finals d’any el balanç serà positiu per al sector. Ja creixem a un ritme més alt que el 2019». I en aquestes bones perspectives la plataforma logística cobrirà un buit important. Clients com Inditex, Mango o Mediamarkt formen part d’aquests clients que requereixen l’enllaç màgic entre els grans camions que surten de les fàbriques o magatzems centrals i les botigues. 

El propietari de la infraestructura no és XPO. És de Valfondo Gestión (companyia que gestiona Montepino Logística), empresa familiar fundada el 2002 i focalitzada des del seu inici en el desenvolupament logístic. Els immobles en què s’ha especialitzat Montepino són aquells que donen resposta a les necessitats del repartiment d’última milla. Compten amb immobles a Madrid, Barcelona i Saragossa. Els terrenys que busca la companyia tendeixen a ser molt més grans dels immobles. En general, en les seves promocions els edificis només ocupen el 30% de la parcel·la, perquè es dedica molt espai a maniobres i temps d’espera dels vehicles de repartiment. Montepino forma part de Valfondo Gestión, grup propietat de la família Vera i fundat el 2002. La companyia compta amb una cartera d’actius logístics sota gestió valorada en més de 1.000 milions d’euros i que genera unes rendes anuals de més de 39 milions d’euros.