AUTOMOCIÓ

La facturació dels proveïdors d’automoció va caure un 15,7% el 2020

  • Segons dades de Sernauto, la indústria de components per a automoció va facturar 30.200 milions l’any passat, cosa que suposa un retrocés del 15,7% el 2020 respecte al 2019.

  • Des de Sernauto reconeixen que la caiguda ha sigut menor a l’esperada gràcies a les exportacions, que van retrocedir un 13,8% fins als 17.900 milions.

La facturació dels proveïdors d’automoció va caure un 15,7% el 2020

Sernauto

2
Es llegeix en minuts
Álex Soler
Álex Soler

Periodista

Especialista en motor, mobilitat elèctrica i indústria de l'automòbil

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La indústria espanyola de components per a automoció va facturar, segons les dades de l’Associació Espanyola de Proveïdors d’Automoció (Sernauto), 30.200 milions d’euros l’any passat, un retrocés del 15,7% per culpa de la pandèmia, el que suposa tornar a nivells del 2015. «Aquestes dades reflecteixen el fort impacte de la pandèmia a la nostra indústria», ha explicat María Helena Antolin, presidenta de Sernauto, a la presentació dels resultats. «Hem hagut de fer grans esforços per adaptar-nos a la situació i intentar mantenir la majoria dels llocs de feina», ha afegit.

Segons l’entitat, malgrat la magnitud de la crisi del coronavirus, la caiguda «ha sigut menor a la prevista». Des de Sernauto esperaven un descens més gran de la facturació arran del descens de la producció a Espanya, però les exportacions, que representen el 60% de la facturació del sector també es van desplomar, van afirmar la indústria nacional de components. En aquest sentit, les exportacions van assolir els 17.900 milions d’euros el 2020, un 13,8% menys que el 2019. Pel que fa al mercat nacional, la facturació va ser de 12.300 milions d’euros, dels quals 7.740 milions corresponen al subministrament de components als fabricants, un 21% menys, i 4.560 milions al mercat de recanvis, un 13,5% menys.

L’any passat, el sector de components d’automoció va donar feina a 344.500 persones, directament i indirectament. L’ocupació directa va assolir les 212.500 persones, un 5,7% menys que el 2019. Malgrat reduir-se la xifra, des de Sernauto defineixen l’ocupació directa al sector com a «estable, de qualitat i repartida per tota la geografia». Segons les seves xifres, més del 10% de l’ocupació industrial a diverses comunitats autònomes pertany a la indústria de components d’automoció.

Adaptant-se al context actual de pandèmia i per adaptar-se a la caiguda de la facturació, el sector va reduir la seva inversió en investigació i desenvolupament va caure un 29,6% respecte al 2019. No obstant, Sernauto ha volgut reconèixer «l’esforç d’aquesta indústria per seguir sent competitiva» assenyalant que, malgrat el descens, la inversió en R+D va arribar als 1.340 milions d’euros. La presidenta de Sernauto ha instat l’administració a recolzar el sector «perquè el nostre país continuï sent referent en automoció», al·legant que «els països veïns estan donant suport de manera important a la R+D+i de les seves empreses i això pot debilitar la competitivitat futura del sector».

Previsions per al 2021

Notícies relacionades

Segons Sernauto, el 2021 la facturació de la indústria de components d’automoció pujarà un 10% respecte al 2020, recuperant-se a un bon ritme però quedant-se encara per sota de les xifres del 2019. L’ocupació, per part seva, es mantindrà en xifres semblants a les de l’any passat.

José Portilla, director general de Sernauto, ha destacat la importància del sector de l’automòbil per al país perquè «és sinònim d’innovació i ocupació de qualitat, un sector estratègic per a l’economia i societat espanyola» i ha insistit en la necessitat d’apostar per ell. «Les dades del 2020 venen a mostrar la necessitat de l’enfortiment de tota la cadena de valor de l’automoció, per a la qual cosa resultarà de vital importància comptar amb els fons europeus», ha acabat.

Temes:

Cotxes