Restabliment de l’activitat

Els creuers tornen amb expectatives moderades però optimisme

Les navilieres ofereixen les primeres rutes al Mediterrani després de més d’un any d’aturada per la Covid

Crucero MSC Grandiosa, en la terminal A del puerto de Barcelona.

Crucero MSC Grandiosa, en la terminal A del puerto de Barcelona. / JOAN CORTADELLAS

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Els creuers poden tornar als ports espanyols a partir d’aquest dilluns. De manera progressiva, les navilieres esperen recuperar paulatinament l’activitat després de més d’un any de paràlisi per la pandèmia de la Covid-19. El final de la prohibició ve acompanyat per una sèrie de mesures que han de complir els creuers com no superar el 70-75% de l’aforament màxim; evitar que dormin més de dos tripulants al mateix camarot o establir grups, amb horaris diferents de menjar, embarcament i desembarcament, a més que els passatgers han de presentar una PCR o una prova d’antígens negativa abans de pujar a bord. Els nuclis bombolla predominaran a l’interior dels barcos per evitar la possibilitat de contagis. Els actuals nivells de vacunació conviden a pensar que els creuers seran un entorn segur per a les vacances d’aquest estiu.

Segons l’Associació Internacional de Línies de Creuers (CLIA), es tracta d’un protocol «evidentment exigent, com nosaltres volem que sigui», però en línia amb les directrius europees que han seguit molts països com a base per establir la seva normativa. El seu director per a Espanya, Alfredo Serrano, ha assenyalat a Efe que el sector feia molt temps que demanava l’aixecament de la prohibició en el sentit que es donés una data per a això, a fi que les navilieres poguessin actualitzar els seus plans, ja que es necessiten dies de quarantena previs per a la tripulació i preparar les escales i itineraris. El restabliment dels creuers és, segons Serrano, «un alleujament per a les més de 50.000 famílies a Espanya que depenen del nostre sector».

Algunes companyies havien anunciat que tindrien barcos a Espanya, comptant que s’aixequés la prohibició, o ja estan navegant pel Mediterrani o les Canàries.

El fet que Espanya segueixi fora del semàfor verd del Regne Unit tindrà un impacte mínim, ja que la majoria dels britànics que venen a Espanya en un creuer, l’inicia al seu país, que a més compta amb un pla de desescalada que contempla en una primera fase, en què està actualment, només itineraris nacionals.

MSC Cruceros serà la primera naviliera en operar creuers internacionals a Espanya, oferint itineraris pel Mediterrani occidental amb el seu barco MSC Grandiosa i embarcament a Barcelona els dissabtes a partir del 26 de juny. Els viatges, que es posaran a la venda aquest dilluns, estaran disponibles tant per a passatgers espanyols com d’altres nacionalitats, tant vacunats com no.

MSC Grandiosa farà una ruta que parteix des de Barcelona, on també finalitza, passant per Gènova, Civitavecchia/Roma, Nàpols, Palerm o Valetta (Malta). A partir del 30 de juliol, també afegirà València a l’itinerari, amb embarcament els divendres.

Costa Cruceros preveu ampliar l’itinerari que opera amb el Costa Smeralda des de l’1 de maig per ciutats italianes, a França i Espanya, país on arribarà el 5 de juliol, concretament a Barcelona, i on també farà escala a Palma de Mallorca, amb l’objectiu de començar a incloure, al setembre, nous ports com València.

En vista de la prohibició de creuers internacionals, navilieres com TUI Cruises van optar per itineraris nacionals (permesos), que operaran des de novembre a les Canàries, d’on el seu barco ‘Mein Schiff 2’ sortirà el 10 de juny que ve per oferir, a partir del 17 del mateix mes, viatges de 7 i 14 dies des de i cap a Palma de Mallorca.

Per començar aquest itinerari, cada passatger necessitarà presentar dos resultats negatius de la prova de la Covid-19 que ha de fer pel seu compte i baixar a terra només serà possible en forma d’una excursió organitzada per la companyia. En el moment de canvi entre els viatges de set dies, hi haurà una excursió organitzada, inclosa en el preu i de participació obligada, ja que els passatgers no poden quedar-se a bord durant aquell dia.

Notícies relacionades

A partir de mitjans de juliol, TUI també oferirà creuers internacionals, segons la seva web, que comencen i acaben a Palma, amb parades a Còrsega i Itàlia, i arribaran a la costa mediterrània francesa, entre altres ports. Així mateix, té programat un itinerari que comença i finalitza a Màlaga, passant per Lisboa, Tànger, Cadis i Gibraltar, o altres des d’Espanya amb rumb, per exemple, a Creta (Grècia).

La indústria de creuers ha anat creixent a Espanya en els últims anys, fins a facturar gairebé 6.000 milions d’euros el 2019. Segons l’Associació Internacional de Línies de Creuers (CLIA), l’any 2019 els creuers internacionals van aportar entorn de 2.800 milions d’euros al PIB nacional i van generar uns 50.000 llocs de treball i 1.500 milions d’euros en salaris. Entre a mitjans de març i setembre del 2020 es van perdre per la suspensió de les operacions 2.400 milions d’euros en activitat econòmica, 20.000 llocs de treball i 559 milions en salaris, xifres que s’han incrementat significativament, després de diversos mesos d’aturada. El 2019 Espanya va ser el segon mercat receptor de creueristes a Europa, amb 10,8 milions (+49 %), i el quart emissor, amb 553.000 (+4,4 %).

Temes:

Creuers Turisme