tributació

El Congrés reverteix la pujada de l’impost de matriculació del gener passat

Una esmena del PDeCat introdueix una correcció tècnica dels trams d’emissions de CO2

zentauroepp46386802 graf3413  barcelona  30 12 2018   el secretario de organizac181230143742

zentauroepp46386802 graf3413 barcelona 30 12 2018 el secretario de organizac181230143742 / Toni Albir

2
Es llegeix en minuts

La Comissió d’Hisenda del Congrés ha aprovat una esmena del PdeCat, amb el recolzament de PP, Vox i ERC, que reverteix la pujada de l’impost de matriculacions que es va produir, el gener com a conseqüència de l’entrada en vigor de la nova normativa comunitària de mesurament d’emissions

L’esmena s’ha inclòs en la llei de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal, que la Comissió d’Hisenda ha aprovat aquest dimarts amb competència legislativa plena i que encara ha de passar el tràmit del Senat abans de la seva entrada en vigor.

Amb l’esmena es fa una correcció tècnica dels trams d’emissions de diòxid de carboni (CO2) a què s’apliquen els diferents tipus de l’impost per adaptar-los al nou sistema de mesurament establert per la Unió Europea (UE), amb la qual cosa es manté inalterada la tributació.

El portaveu del PdeCat, Ferran Bel, ha explicat en roda de premsa que espera que el canvi en l’impost estigui aprovat abans de final de juny després del pas de la llei pel Senat, on ja una majoria va tirar endavant al gener una proposició no de llei en aquest sentit, per la qual cosa ara es podrà «reproduir el vot» de nou per a aquesta aprovació.

Bel ha indicat que no hi haurà devolucions als qui han abonat aquest impost durant aquest mig any, però sí que s’evitarà aquesta càrrega fiscal a partir d’aquest estiu, mentre ha recordat que és un gravamen per «al mateix vehicle amb la mateixa càrrega d’emissions» que fins al 31 de desembre passat.

Al gener va entrar en vigor a la UE el nou cicle d’homologació de consum i emissions WLTP dels vehicles, que es basa en una prova de conducció més real (davant l’anterior NEDC, menys exigent), cosa que ha provocat que hagin pujat les emissions de CO2 que es tenen en compte per fixar l’impost de matriculació (0% fins a 120 g, 4,75% per a superiors a 120 i menors de 160, 9,75% per a fins a 200 g i 14,75% per als que superin aquesta xifra).

La proposta de PdeCat eleva a 144 g les emissions a tipus 0, fins a 192 g les emissions gravades al 4,75%, fins a 240 g les gravades al 9,75% i a partir de 240 g les que porten un gravamen del 14,75%.

De mitjana, segons el sector, les emissions NEDC davant les WLTP han crescut un 20%, cosa que ha provocat que molts cotxes exempts de l’impost hagin passat a pagar-lo i que d’altres hagin saltat de tram, cosa que s’ha traduït en un increment dels preus.

El 2020, entorn del 70% dels vehicles nous que es matriculaven a Espanya estaven exempts de pagar l’impost per emetre menys de 120 grams de CO2 per cada 100 quilòmetres recorreguts. En el primer quadrimestre del present exercici només han deixat d’abonar-lo el 35,7% (segons dades de l’Agència Tributària).

Notícies relacionades

Des de la patronal de fabricants Anfac s’ha demanat la pròrroga de l’entrada en vigor del nou sistema d’homologació per evitar la pujada de preus que ha provocat i que està afectant les vendes, tot i que al final de l’any passat va generar un avançament de les compres per part dels conductors

Una altra solució era, igual com han fet França o Portugal, que els trams incrementessin els seus valors de referència un 20% perquè la situació no canviés.