Electromobilitat

Espanya formarà 150.000 treballadors en l’entorn del cotxe elèctric

  • El programa es desenvoluparà entre 2021 i 2025 i formarà part dels 800.000 treballadors que precisa la Unió Europea per afrontar el repte de l’electrificació de la indústria de l’automòbil.

  • Espanya estrenarà el programa EBS250 Battery Academy a Europa per traçar les línies requerides pels nous perfils professionals que demanda un sector que s’està transformant.

Espanya formarà 150.000 treballadors en l’entorn del cotxe elèctric
4
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Espanya vol liderar els projectes relacionats amb l’entorn de l’electromobilitat i el món del vehicle elèctric i connectat, però per a això necessita dotar-se de les palanques necessàries en l’àmbit de formació qualificada. És per això que, entre 2021 i 2025, formarà 150.000 treballadors per aconseguir ser referència en el sector.

Així ho ha anunciat el secretari general d’Indústria i de Petites i Mitjanes Empreses, Raül Blanco, que en una compareixença amb el vicepresident de Relacions Institucionals i Prospectiva de la Comissió Europea, Maros Sefcovic, i Diego Pavía, el conseller delegat d’EIT InnoEnergy, amb motiu de la firma de dos acords estratègics per a la indústria d’electromobilitat: El programa EBA250 Battery Academy i l’acord de col·laboració entre Correos i Scoobic per desenvolupar vehicles sostenibles de repartiment d’última milla.

Plataforma de formació

Aquesta formació més específica i qualificada que s’ha anunciat avui és crucial per afrontar la transformació industrial del sector de l’automoció. L’electrificació suposa una nova revolució tecnològica que exigeix més preparació. Espanya serà el primer país europeu on es desplegui l’EBA250 Battery Academy, una plataforma de formació per a tots els llocs de treball necessaris en la cadena de valor de les bateries. L’esmentada iniciativa compta ja amb més de 30 cursos de formació, desenvolupats des del 2018 en col·laboració amb empreses i organitzacions europees líders del sector, i ofereix els seus serveis a través d’aquells centres locals especialitzats a formar treballadors.

Oportunitat de país

Maros Sefcovic reconeix que «es tracta de tot un repte i una enorme oportunitat per al país, on el sector de l’automoció representa prop d’un 10% del PIB i un 9% de l’ocupació. Espanya té unes característiques úniques i unes oportunitats excel·lents. És el segon productor més gran de vehicles europeu i té unes infraestructures excel·lents i uns objectius molt ambiciosos per al 2030. A més, disposa de dipòsits de minerals com liti, coure o ferro. Tots els requisits previs per assegurar-se ser al capdavant de l’electromobilitat i de la producció de bateries». De cara al 2025 s’estima que Europa haurà d’haver format 800.000 treballadors preparats per operar en algun dels 70 projectes industrials que ja s’estan desplegant al continent.

Europa ha aconseguit superar la Xina en inversions per al vehicle elèctric. L’últim any la xifra aportada al sector de l’electrificació va ser de 60.000 milions d’euros, mentre que els xinesos només van destinar-hi 28.000 milions. Això es va traduir, a més, en unes vendes de models elèctrics d’1,5 milions de cotxes, davant els 1,3 milions de la Xina i els 0,3 milions dels Estats Units.

El negoci del vehicle elèctric i tota la cadena de valor, des de la producció de mineral, de bateries i acoblament, requereix una nova formació. «L’objectiu espanyol és mantenir l’ocupació actual, prop d’1,5 milions de treballadors, en un moment de plena transformació del sector. El personal haurà de requalificar-se i apareixeran noves professions industrials. Vehicle elèctric, vehicle connectat, dades, no només estem parlant de mecànica, electrònica i plataformes, va molt més enllà. Per això és important formar aquests nous perfils professionals», ha explicat Raül Blanco.

Segons reconeix Diego Pavía, conseller delegat d’EIT InnoEnergy, el sector de les bateries suposarà 250.000 milions d’euros anuals en cinc anys a Europa, una quarta part del PIB espanyol. «El 2018, EIT InnoEnergy va rebre de la Comissió Europea el mandat de coordinar la dimensió industrial de l’Aliança Europea de Bateries i de desenvolupar iniciatives específiques per accelerar el desenvolupament de tota la cadena de valor europea i fer-la més competitiva. Una d’aquestes iniciatives és aquesta EBA250 Battery Academy, que a partir d’ara farà els seus primers passos a Espanya».

Transport d’última milla

El segon acord rubricat avui escenifica la col·laboració entre Correos i Scoobic. L’empresa postal i l’empresa emergent sevillana de mobilitat elèctrica han firmat una aliança per a la investigació i desenvolupament de vehicles i solucions logístiques d’última milla sostenibles. «Aquest acord és un pas més dins del ferm compromís del grup Correos per la sostenibilitat, la innovació i el recolzament a noves empreses industrials espanyoles. A través de la nostra col·laboració amb Scoobic aconseguirem incrementar l’eficiència de les nostres operacions, cuidant el planeta i reduint l’impacte mediambiental de la logística d’última milla», ha indicat el president de Correos, Juan Manuel Serrano.

Iniciativa Battchain

En la segona part de l’esdeveniment, el vicepresident Maros Sefcovic ha conegut de primera mà els avenços i els cinc projectes industrials que integren la iniciativa Battchain, un dels consorcis espanyols que cobreix tota la cadena de valor de les bateries i que opta als fons europeus. Espanya destinarà 13.200 milions dels 70.000 milions d’euros previstos en el pla d’ajuda europea en temes relacionats amb l’electromobilitat, i les iniciatives presentades avui opten a una part d’aquesta ajuda.

Diego Pavía, CEO d’EIT InnoEnergy, «es tracta d’un dels projectes industrials tangibles, amb empreses de tota la cadena de valor i de cinc comunitats autònomes». Coordinats per EIT InnoEnergy, els projectes que formen part d’aquesta iniciativa preveuen una inversió de 1.200 milions d’euros, la creació de més de 1.700 llocs de treball directes i 12.000 d’indirectes, amb un volum de negoci que arribi als 2.400 milions d’euros el 2030. A més, gràcies al desenvolupament de les seves iniciatives s’eliminaran 1,5 milions de tones de CO2.

Els projectes integrants de Battchain que han mostrat els seus últims avenços al vicepresident de la Comissió Europea han sigut:

Scoobic (Sevilla): fabricant i comercialitzador de vehicles elèctrics per a repartiment

d’última milla

Nabatt (Navarra): proveïdor de «battery packs» per al sector d’automoció

Basquevolt (Àlaba): disseny i fabricació de cel·les de bateries d’estat sòlid

Notícies relacionades

BeePlanet Factory (Navarra): segona vida i reciclatge de bateries

Extremadura Mining (Càceres): extracció i refinament de liti.

Temes:

Etric