Canvi d’hàbits

La pandèmia redueix en 13 punts la despesa en restaurants al migdia

Un estudi d’Aecoc constata el transvasament de la despesa al supermercat pel teletreball i l’auge de consum de menjar preparat i del ‘tupper’

La pandèmia redueix en 13 punts la despesa en restaurants al migdia
3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La pandèmia ha causat una caiguda de 13 punts en l’afluència de comensals als restaurants durant els migdies. Sigui per l’alça del teletreball o l’actitud prudent dels ciutadans davant el risc de contagi per coronavirus, el baròmetre ‘Els moments de consum dins i fora de la llar’, de l’organització empresarial Aecoc constata que, abans de la crisi sanitària, un 35% de consumidors dinava en restaurants en dies laborals almenys una vegada entre setmana, per un 22% que manté aquest hàbit en l’actualitat. 

El 76% de les persones que teletreballen han reduït la seva despesa en bars i restaurants. El context generat per la crisi ha afavorit el transvasament de consum de fora a dins de la llar. Els grans beneficiats han sigut els supermercats. Vuit de cada 10 consumidors reconeixen que cuinen al migdia cada o gairebé cada dia, i el 40% gasta més en productes per cuinar a casa (dada que confirmen també les vendes de les cadenes de distribució).

La pandèmia també sembla influir en un canvi d’hàbits més profund, en la línia de substituir el menú de migdia per opcions més lleugeres. Així, el 37% dels enquestats afirmen que compren plats preparats del supermercat per a aquest moment de consum almenys una vegada per setmana i el 25% demana menjar a domicili amb la mateixa freqüència. Aquestes dades corroboren la idoneïtat de l’aposta de moltes cadenes de distribució de potenciar la secció de plats llestos per al seu consum i del desenvolupament del concepte de mercaurant, entès com habilitar espais als supermercats per al consum de productes al moment. No obstant, la situació de pandèmia encara introdueix incògnites sobre el desenvolupament d’aquests departaments i els dubtes sanitaris entorn de les zones d’autoservei. 

L’informe d’Aecoc detecta que la feina presencial ocupa el 66% de la jornada i un terç es desenvolupa d’alguna manera de teletreball. Tan sols el 12% dels enquestats treballen sempre a distància, per la qual cosa els experts pressuposen que bars i restaurants incrementaran progressivament la seva quota de mercat en els menús de migdia. El teletreball, això sí, té una incidència directa en la menor despesa en restauració. El 76% reconeix que efectivament gasta menys en restauració que abans de la pandèmia. En canvi, un 54% dels teletreballadors ha augmentat la seva despesa en productes per cuinar a casa i un 37% també inverteix més en ‘delivery’ (menjar d’entrega directa a domicili). En concret, quatre de cada deu teletreballadors demanen ‘delivery’ al migdia un mínim d’una vegada a la setmana, i la mateixa proporció compra plats preparats. El ‘tupper’ també guanya pes. El 66% dels que dinen a la feina s’emporten el menjar preparat de casa. 

Notícies relacionades

El percentatge de consumidors que afirma que ja no surt mai o gairebé a mai a sopar a bars i restaurants, que havia crescut 20 punts a principis d’any, en una tendència que tendirà a reduir-se amb l’arribada de l’estiu, però que pot deixar un cert pòsit i que els hàbits adoptats per obligació hagin arribat per quedar-se. El 56% dels enquestats asseguren que pràcticament mai surten de casa per menjar en els dies no feiners. En la mateixa línia, el 75% opta per cuinar a casa en aquest moment de consum, per un 65% que ho feia abans de la Covid.

El president d’Aecoc, Javier Campo, va reconèixer recentment que una de les claus per a la recuperació del sector de la restauració a Espanya és l’afluència de turistes. La caiguda del 79% en l’afluència de turistes l’any passat va tenir un lògic impacte que s’haurà de compensar progressivament durant el pròxim estiu. «L’avenç de la campanya de vacunació a Europa ha de permetre una recuperació dels visitants internacionals, tot i que seguirem lluny dels nivells pre-Covid», va opinar. Segons les previsions actuals, la despesa turística estrangera aquest any a Espanya se situarà en els 46.600 milions d’euros, una xifra sensiblement millor als 20.000 milions facturats l’any passat, però un 49% encara per sota de les dades del 2019. Aquestes dades tenen el seu reflex en l’hostaleria, que manté nivells de facturació un 83% inferiors als d’abans de la pandèmia. La recuperació de la mobilitat interior és bàsica per a la recuperació progressiva de l’activitat al sector de la restauració.