Liberalització de l’alta velocitat

Els trens d’Ouigo arriben a una ocupació del 80% el seu primer dia a Espanya

La primera firma competidora de Renfe a l’AVE no aconsegueix el ple en els seu primer dia d’operacions

2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Ouigo, filial de la companyia de ferrocarrils francesos SNCF, ha calculat en gairebé 4.000 les persones que transportarà aquest dilluns en el primer dia de liberalització de l’alta velocitat a Espanya. Més de 3.800 persones havien reservat bitllet als trens del primer competidor de Renfe en transport de viatgers per tren d’alta velocitat. L’ocupació rondarà el 80%, segons ha previst la companyia, ja que el nombre de seients oferts ha ascendit a 5.090. Cada tren pot tenir més de 500 seients.

L’entrada en circulació dels trens Ouigo anima la via d’alta velocitat entre Barcelona i Madrid, malmesa en termes d’ocupació per les restriccions a la mobilitat imposades durant la pandèmia. El final de l’estat d’alarma ha anat aparellat a la posada en marxa del tren ràpid d’Ouigo, la característica més ostensible del qual és que els seus vagons són de dos pisos. El servei ferroviari d’alta velocitat s’obre al previsible complex món del ‘low cost’, a imatge i semblança de les línies aèries. Les companyies ferroviàries han batejat el sistema com de preus dinàmics. Les opcions es multipliquen i el client pot pagar o no per millorar la seva experiència de viatge, tot i que el preu base en horaris vall pot ser inferior als 10 euros, fins i tot cinc, en el cas dels menors de 14 anys.

Notícies relacionades

Els viatgers poden decidir a quina altura disfrutar del trajecte. Al segon pis també s’ha situat un servei de bar cafeteria. A l’hora de reservar el bitllet, Ouigo ofereix la possibilitat de triar seients més amples. Cada bitllet permet transportar una bossa de mà (36 cm x 27 cm x15 cm) i un equipatge de cabina (55 cm x 35 cm x 25 cm), tot i que tots els viatgers poden afegir equipatge addicional a les seves tarifes fins a 30 minuts abans de la sortida del tren. Com a opció també s’ofereix sistema d’entreteniment, amb pel·lícules, sèries, animacions, ‘podcasts’, revistes i jocs. Les mascaretes són obligatòries tant per als viatgers com per a la tripulació, el gel hidroalcohòlic es distribueix a bord sense cost. 

Ouigo operarà des del 10 de maig del 2021 amb deu sortides diàries que enllacen Madrid, Barcelona, Saragossa i Tarragona, i continuarà ampliant la seva activitat a Espanya per arribar a València, Alacant, Còrdova, Sevilla i Màlaga fins a arribar a les 30 sortides diàries. Aquests trajectes es portaran a terme a bord d’una flota de 14 trens Alstom Euroduplex de dues altures que Ouigo posa per primera vegada sobre les vies d’alta velocitat d’Espanya