Autovies

El Govern justifica els peatges com a contrapartida dels fons europeus

  • «És una reforma que homologa Espanya amb la majoria dels països de l’entorn», afirma la ministra portaveu

  • L’oposició política i Podem critiquen els plans de l’Executiu

  • El Ministeri de Transports estudiarà compensacions per als transportistes professionals

El Govern justifica els peatges com a contrapartida dels fons europeus
3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Enmig de l’ampli rebuig polític i social que ha suscitat la proposta del Govern d’introduir peatges a totes les autovies a partir del 2024, el Govern suggereix que la mesura és una contrapartida per rebre els fons europeus.

«Des d’un punt de vista de la coherència, Espanya està demanant als ciutadans europeus en el seu pla de recuperació que s’inverteixi en el nostre país en infraestructures de transport, quan a la majoria dels països de la Unió Europea ja s’està pagant per l’ús de les carreteres, per tant, coherència, si estem demanant recursos per invertir en les infraestructures, lògicament hem de plantejar aquesta reforma», va afirmar aquest divendres el secretari d’Estat de Transports, Pedro Saura.

La ministra d’Hisenda i portaveu del Govern, María Jesús Montero, va apuntar que la reforma per implantar peatges a les autovies espanyoles és encara prematura perquè queden tres anys de diàleg i debat amb els sectors per acordar un sistema similar al que ja funciona a 23 països europeus. La portaveu del Govern va vincular aquesta reforma a un pla de mobilitat sostenible amb fons europeus amb més de 10.000 milions que servirà per emprendre millores en el transport urbà, metropolità i de rodalies i facilitar així que no sigui necessari l’ús del vehicle particular, el més contaminant. «És una reforma que homologa Espanya amb la majoria dels països de l’entorn», va resumir Montero, a Granada.

Compensacions als transportistes

En el Pla de Recuperació presentat el 30 d’abril a la Comissió Europea, el Govern espanyol es compromet a adoptar el pagament per ús a les autovies a partir del 2024 com una fórmula per obtenir recursos amb què finançar-ne el manteniment. La mesura és una de les 102 reformes compromeses pel Govern davant la Comissió Europea en contrapartida per a l’obtenció dels 140.000 milions d’euros de fons europeus assignats a Espanya (en transferències i préstecs, a parts iguals).

El secretari d’Estat de Transports, en declaracions als mitjans després de participar en la inauguració del primer servei ferroviari d’alta velocitat entre Madrid i Barcelona per part la firma Ouigo, competidora de Renfe, va considerar «just» establir un mecanisme de pagament per ús de les carreteres, ja que recauria sobre els que les utilitzen i no sobre el conjunt dels contribuents.

En qualsevol cas, Saura va remarcar la necessitat de comptar amb el consens social, polític i econòmic més gran, sobretot amb el col·lectiu dels transportistes. Així, el secretari d’estat va afegir que el Govern està disposat a debatre possibles compensacions per la introducció de peatges, sobretot per als transportistes professionals.

Rebuig polític

La majoria de les grans forces polítiques, inclosa Unides Podem, així com el PP, Ciutadans, Vox o Compromís, han expressat el seu rebuig a la introducció de peatges. El PP, Ciutadans i el PDeCAT aprofitaran la pròxima sessió de control al Congrés per demanar explicacions al Govern per la proposta. També el BNG cridarà a la mobilització de la societat gallega i portarà iniciatives al Congrés per evitar la implantació de peatges a les autovies, una mesura que ha afirmat que resulta «molt lesiva per a les persones amb menys recursos» i «perjudica els interessos de Galícia i el seu desenvolupament econòmic».

Reacció de Podem

Notícies relacionades

Podem ha reiterat el seu rebuig del pla d’estendre el sistema de peatges a tota la xarxa estatal de carreteres i demana una concreció d’aquest al Ministeri de Transports sobre criteris de sostenibilitat i «justícia social i territorial» perquè no repercuteixin en la majoria de la població. «Assumir el marc que el manteniment de les carreteres sigui sufragat per tots els usuaris, és assumir un marc de copagament en els serveis públics (sense tenir a més en compte el nivell de renda i la capacitat de pagament dels usuaris). Això seria políticament inassumible en els serveis públics (com la sanitat o l’educació), i mina la progressivitat del sistema de captació de recursos per part de l’Estat. I el mateix passa quan parlem d’infraestructures públiques, com les carreteres», apunten des de la formació morada.

També les associacions de transportistes han expressat el seu rebuig. La Confederació Espanyola de Transport amb Autobús (Confebus) va assenyalar aquest divendres que l’anunci del Govern d’Espanya de començar a cobrar peatges per circular per la xarxa nacional de carreteres a partir del 2024 podria suposar «un desincentiu» de l’ús del transport col·lectiu.