AUTOMOCIÓ

El mercat automobilístic europeu va registrar el 2020 la caiguda més gran de la seva història

  • El 2020 es van matricular un total de 9,9 milions d’unitats a la Unió Europea, fet que suposa una caiguda del 23,7% respecte al 2019, el descens interanual més elevat de la història

  • La Covid-19 va provocar que tots els mercats comunitaris caiguessin, també el del Regne Unit, i no hi va haver ni una sola marca que aconseguís créixer respecte a l’any anterior

turismos-matriculaciones

turismos-matriculaciones

2
Es llegeix en minuts

Era clar que el mercat automobilístic europeu, com l’espanyol, cauria el 2020 per culpa del coronavirus. Només quedava saber la xifra final. Segons l’Associació Europea de Fabricants d’Automòbils (ACEA), l’any passat es van matricular un total de 9,9 milions d’unitats a Europa, un descens del 23,7% respecte a les més de 13 milions venudes el 2019. Com admet ACEA, aquest resultat «és un resultat directe de la pandèmia del Covid-19 i les mesures de contenció del virus, inclosos els tancaments i altres restriccions».

De fet, l’associació comunitària admet que és la caiguda més important mai registrada des que es van començar a explicar les vendes al continent. Tots els mercats de la Unió Europea es van desplomar més d’un 10%, inclosoent-hi els quatre grans mercats, liderats pel daltabaix del 32,3% de l’espanyol, el que més va cedir per sobre d’Itàlia (-27,9%), França (-25,5%) i Alemanya (19,1%). La caiguda més pronunciada va ser la de Croàcia, que va perdre un 42,8% de les vendes, i al Regne Unit, ja fora de la Unió Europea, es van matricular un 29,4% menys vehicles que el 2019 fins als 1,6 milions.

En còmputs generals, només el mes de setembre va ser positiu a Europa, amb una pujada del 3,1%. El 2020 va començar amb caigudes i amb descensos acaba, havent tancat desembre amb una reducció de les matriculacions del 3,3% fins a les 1.031.070 unitats. El mes passat, no obstant, només dos dels grans mercats van perdre vendes respecte al mateix mes del 2019, França (-14,9%) i Itàlia (-9,9%), mentre que a Espanya es van igualar els registres de desembre del 2019 i a Alemanya es va aconseguir millorar un 9,9%.

Van caure totes les marques

Notícies relacionades

Totes i cadascuna de les companyies que comercialitzen vehicles a Europa van matricular menys unitats l’any passat. El Grup Volkswagen, el més venut de l’any, va tancar amb 2.547.407 unitats, un 21,6% menys que el 2019. El Grup PSA, per la seva banda, va acabar el seu últim any com a consorci automobilístic, el 2021 formarà Stellantis amb FCA (Fiat-Chrysler), amb una caiguda del 29,3%, mentre que els seus aliats italians van cedir un 25,5%. Mazda va liderar el rànquing de caigudes amb una reducció de les matriculacions del 42,5%, amb el Grup Toyota venent ‘només’ un 12,8% menys, i queda com la companyia menys afectada a l’arribar a les 565.221 unitats.

Per marques, Smart, de Daimler, va ser la que més va caure, un 76,3%, seguida de Lada, del Grup Renault, amb un 58,3%, i l’esmentada Mazda. Porsche, del Grup Volkswagen, va ser l’ensenya que menys vendes va perdre, un 10,3%, per davant de DS, de PSA, un 11,6%, i Toyota, amb un 12,5%. La marca Volkswagen, la més venuda del continent amb 1.152.353 unitats, va caure un 24,6% i Seat, la més venuda d’Espanya, un 26% en total amb 313.280 unitats.