30 nov 2020

Anar al contingut

HISTÒRIES MÍNIMES

El silenciós renéixer de la Pursang

Una 'start-up' catalana emula el mític model de motocròs de Bultaco en versió elèctrica. Les primeres seran al mercat al gener

CARME ESCALES

El silenciós renéixer de la Pursang

JORDI OTIX

A mitjans dels anys 80, es va deixar de fabricar un model de motocròs que havia sigut tot un mite, la Bultaco Pursang ideada pel creatiu Paco Bultó. A Sant Quirze de Safaja, Jim Palau-Ribes tenia un veí que en tenia una, i a ell el tornava boig. Tant, que aquest dissenyador industrial i màster en disseny d’automoció i transport a Elisava, que amb 24 anys ja era dissenyador d’Alfa Romeo a Itàlia, abans de treballar vuit anys en diferents firmes de motor com Audi, Mazda i Lamborghini a diversos països d’Europa, i Gas Gas a Catalunya, no va perdre mai de vista la Pursang. Volia retre-li homenatge enginyant un model propi actual que la ressuscités.

I ara ja ho té, la Pursang E-Track estarà al carrer al gener. Totalment elèctrica, neix ja amb projecció internacional, ja que 20 dels primers 24 exemplars que es faran ja s’han venut a través de la web de la firma abans de fabricar-se. Quatre han sigut adquirides a Catalunya i la resta, les rebran motoristes de França, Itàlia, Alemanya, Suïssa, Holanda i el Regne Unit.

Després de dos anys de preparar aquesta sortida al mercat juntament amb el seu equip, la gran afició d’aquest enginyer a dedicar hores del seu temps lliure a emular una moto com aquella ja és una realitat. Per a això, juntament amb quatre socis més procedents de diferents sectors, ha creat la ‘start-up’ Pursang Motorcycles. Amb una inversió inicial de 300.000 euros, i gràcies a alguna ronda de finançament han sumat ja 800.000 euros. A les seves oficines ubicades a Barcelona treballen ara cinc persones, una plantilla que esperen anar augmentant.

Fabricació km 0

Totalment de proximitat, aquesta moto elèctrica d’estil clàssic porta suspensió fabricada a Igualada, xassís construït a Banyoles, frens de Mataró i llantes de Sant Joan Despí. Diverses peces s’imprimeixen al Consorci 3D Factory Incubator de la Zona Franca, a Barcelona, i l’acoblament final s’externalitza a la fàbrica de Rieju S.A., a Figueres. Les bateries (amb un temps de recàrrega de 6 hores) són de la marca alemanya Bosch, igual que el motor, però aquest últim es fabrica al nord d’Espanya. La moto té una autonomia de 140 quilòmetres i arriba a un màxim de 120 km/h de velocitat, conformes a la mobilitat sostenible, sense emissions ni contaminació acústica.

               L’oficina tècnica de Pursang Motorcycles, la nau en la qual treballen els projectes i desenvolupen els prototips, es troba a Sant Feliu de Codines. «Ho diem amb orgull, perquè aquesta proximitat aporta més qualitat a la moto, ja que tenim un millor control de tota la cadena de subministrament, per poder fer també evolució», explica Palau-Ribes, cofundador i CEO de la firma. El preu al mercat de la Pursang E-Track és de 13.700 euros amb IVA i per a l’any vinent esperen fabricar un total de 400 i doblar ja aquesta quantitat el 2022. Tenen previst, a més, crear una xarxa de punts de venda a tot Europa.

CEO de la seva pròpia afició

Amb xassís propi i motor d’altres marques, Jim Palau-Ribes s’havia preparat models per participar en curses de motocròs. Aquesta era la seva afició, sempre en paral·lel a la seva dedicació professional en l’enginy de motos.