Negociacions del tancament

Subcontractes de Nissan recorren als tribunals per blindar les seves condicions de sortida

300 empleats de les firmes auxiliars preparen una denúncia a la firma japonesa per cessió il·legal de treballadors

subcontratas-nissan

subcontratas-nissan

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Treballen dins de les plantes de Nissan, al costat dels treballadors de Nissan, però no estan en la nòmina de Nissan. Són els «invisibles» que formen part de la cadena de producció de qualsevol gegant de la indústria automobilística i que operen sota fórmules de subcontractació. En el cas de Nissan, prop de 1.500 persones operen a l’interior de les seves plantes catalanes, empleats per firmes com AccionaSegulaGestampLear i un ampli etcètera. Un grup de 300 d’ells, a les portes del tancament de les factories, han iniciat els tràmits per denunciar cessió il·legal de treballadors i intentar així blindar les seves condicions de sortida.

«Si Nissan se’n va, no hi ha treballadors de primera o de segona», ha declarat l’advocat del Col·lectiu Ronda i assessor del col·lectiu, Josep Pérez. La voluntat d’aquests treballadors és impugnar el model de subcontractació que ha regit fins ara i que habilita diferències salarials de fins a 15.000 euros a l’any, segons han explicat el president del comitè d’Acciona, Juanma Seco. Acciona és la principal subcontracta que treballa dins de Nissan (prop de 500 treballadors) i que presta serveis logístics, de neteja i manteniment. «Posem els materials a la mà dels treballadors de Nissan», explica. «A mi em va ensenyar [fa 20 anys] el meu lloc de treball un treballador de Nissan», afegeix.

El procediment de cessió il·legal de treballadors, si arriba a demostrar-se jurídicament en el cas de Nissan, és similar al que han impulsat altres col·lectius, com el de les cambreres de pis dels hotels. La intenció dels 295 demandants és que se’ls reconegui la vinculació laboral directa amb Nissan per a així poder tenir accés a les mateixes condicions de sortida i indemnització que els 2.525 empleats amb qui la firma nipona ja ha començat a negociar un ero.

Sense comunicació formal

Notícies relacionades

Les subcontractes i les empreses de components estan oficialment a l’expectativa que Nissan els informi formalment de la intenció de tancar les seves factories catalanes. Algunes, tanmateix, ja han començat a ajustar les seves plantilles i comunicar acomiadaments, com és el cas de Trety i de Magneti Marelli. La firma nipona ja ha comunicat a la Generalitat que uns 16.000 llocs de treball indirectes, al marge dels 2.525 llocs de treball directes que pretén liquidar, es veuran afectats pel tancament. Però formalment a les empreses del seu cinturó de producció no se’ls ha comunicat res, segons reconeixen fonts consultades de Nissan.

La direcció de Nissan espera a liquidar primer l’ero dels treballadors en plantilla. Depenent del cost que necessiti invertir la direcció per tancar aquest acomiadament col·lectiu, disposarà de més o menys recursos per liquidar els seus contractes amb subcontractes i proveïdors. «Patirem directament aquesta mateixa situació i les nostres condicions de sortida seran molt, molt penoses», ha alertat el president del comitè d’empresa d’Acciona. Aquesta empresa i els seus treballadors han anat patint el procés de desmantellament progressiu que ha aplicat Nissan amb les seves factories catalanes. Fa una dècada donaven feina a 1.200 persones i actualment en són 500.

Temes:

Nissan Ocupació