06 jul 2020

Anar al contingut

TANCAMENT HISTÒRIC

La Generalitat adverteix Nissan que no pot «anar-se'n sense més ni més»

«No l'hi posarem fàcil», adverteix la consellera d'Empresa de cara a les negociacions amb la companyia japonesa

El Govern defensa la viabilitat de les fàbriques i assegura que seria més rendible invertir que assumir el cost del tancament

Xabi Barrena

La Generalitat adverteix Nissan que no pot «anar-se'n sense més ni més»

NISSAN

La Generalitat es va girar aquest dijous contra Nissan per la seva decisió de tancar la planta de la Zona Franca. El vicepresident del Govern, Pere Aragonès, ha advertit l’empresa japonesa que no pot «anar-se’n sense més ni més», sense responsabilitzar-se de les més de 25.000 famílies que depenen no només de l’empresa matriu, sinó també de totes les que formen el seu sector auxiliar. Aragonès ha manifestat que la intenció del Govern és que la decisió sigui «revertible» i ha fet una crida a totes les administracions, en especial la de l’Estat, a unir forces contra el tancament de la planta.

El número dos de l’Executiu català ha reconegut que el cost del tancament, que es calcula en uns 1.000 milions d’euros, pot suposar una arma de negociació amb l’empresa d’automoció, «sigui per revertir el tancament» o sigui compensar als treballadors, ha afirmat. Aragonès ha anunciat la posada en marxa d’una oficina tècnica per seguir de prop el que és, sens dubte, el més gran cataclisme laboral dels últims anys.

El també conseller d’Economia ha afirmat que el Govern manté la seva voluntat per mantenir el pes del sector industrial en el PIB català, tot i que per a això haurà de desenvolupar-se «un nou model productiu». Aquest, a més, «coincideix amb els desitjos de la Comissió Europea i la seva aportació de 750.000 milions d’euros per superar al crisi de la Covid-19».

Aragonès s’ha referit al Green New Deal, és a dir, a l’aposta per nous sectors industrials relacionats amb les noves tecnologies i respectuosos amb el medi ambient, i que pren el nom del pla del president dels EUA Franklin Roosevelt que als anys 30 va impulsar, com a via de sortir de la crisi generada el 1929, una política d’inversions (en aquest cas, en infraestructures).

Advertències

La consellera d’Empresa, Àngels Chacón, avisava a primera hora que el Govern no ho posarà «gens fàcil» a la companyia si tanca les fàbriques a Catalunya. Per la seva banda, el Govern espanyol, que ha lamentat la decisió, insisteix que a Nissan li surt més rendible invertir a Espanya que assumir el cost del tancament.

Chacón ha lamentat la falta de resposta de l’empresa al pla que van presentar els governs català i espanyol i que preveia una inversió de 300 milions d’euros i ha acusat Nissan de «certa deslleialtat». 

També l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha advertit que «Nissan s’equivocarà si se’n va de Barcelona». Colau ha opinat que l’empresa «té els seus propis problemes a nivell global que intenta resoldre de forma contundent amb tancaments que no seran positius a llarg termini».  «Estem convençuts que aquestes plantes han de tenir futur per la seva situació estratègica», ha afegit en declaracions a la cadena SER. L’alcaldessa ha recordat que «Nissan ha rebut molts ajuts públics i no pot anunciar el tancament d’aquesta manera».

Pla de viabilitat proposat

Per la seva banda, el Govern, al qual Nissan ha comunicat la notícia a primera hora, ha «lamentat» la decisió de la firma automobilística. En un comunicat, el Ministeri d’Indústria afirma que la continuïtat de les plantes de Barcelona és possible mitjançant el pla de viabilitat presentat fa uns mesos a la presidència de Nissan Motor Company Limited i elaborat de manera conjunta per Indústria i la Generalitat de Catalunya, amb el recolzament de l’Ajuntament de Barcelona i el Consorci de la Zona Franca (CZFB).

El ministeri dirigit per Reyes Maroto insisteix que la continuïtat de la fàbrica barcelonina té sentit econòmic per a Nissan Motor, «al ser més rendible invertir que assumir el cost del tancament, que podria superar els 1.000 milions d’euros».

«La planta de Barcelona té caràcter estratègic, ja que abandonar la Ciutat Comtal i Espanya és abandonar la Unió Europea, amb el consegüent cost reputacional en un mercat de més de 500 milions d’habitants», afegeix el comunicat d’Indústria. El Govern d’Espanya convocarà en els pròxims dies la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona, CZFB i centrals sindicals per analitzar conjuntament la situació i estudiar diferents escenaris de futur.  

En aquesta línia, s’ha manifestat la vicepresidenta tercera per a Assumptes Econòmics, Nadia Calviño, que ha assegurat que el Govern vol negociar amb Nissan com encarrilar el tancament o mirar de buscar «una solució alternativa». «Hem proposat a l’empresa posar en marxa un procés de discussió i negociació per veure com es pot encarrilar aquest procés», ha dit la vicepresidenta, ja que «es tracta d’una planta que tenia sentit estratègic per a la companyia, al ser l’única a Europa».

El PP acusa el Govern de «temeritat»

El secretari general del PP, Teodoro García Egea, ha assegurat aquest dijous que el tancament de la planta de Nissan a Barcelona és conseqüència de la «temeritat» del Govern i les seves mesures, per la qual cosa és l’Executiu el que ha «destruït directament» aquests llocs de treball.

En una entrevista a Onda Madrid, García Egea s’ha referit a mesures com les restriccions sobre el dièsel o la quarantena als turistes estrangers que han fet un «greu» dany a l’economia espanyola, i que tenen com a conseqüència aquest tipus de tancaments.

«Aquests llocs de treball els ha destruït directament el Govern amb les seves irresponsabilitats», ha afirmat el número dos del PP, per impulsar que les empreses tinguin «més càrregues burocràtiques i fiscals» i no saber que el més important que té Espanya és la seva capacitat d’atracció d’inversions.