ESTUDI DE KANTAR

Pugen les vendes a les botigues de proximitat amb el confinament

L'estat d'alarma va elevar el consum de les llars el 21%

El Grup DIA va ser el que més va créixer per l'auge de la demanda

zentauroepp52863757 soc valencia200320131939

zentauroepp52863757 soc valencia200320131939 / MIGUEL LORENZO

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

En la setmana de declaració de l’estat d’alarma la compra de productes de gran consum es va disparar a Espanya el 21%. La consultora, que testeja de manera contínua l’evolució de les vendes de supermercats, petit comerç i grans superfícies, va constatar que els joves menors de 35 anys són els que més gasten, fins a un 40% més.

La preocupació creixent dels espanyols davant de la situació es va traslladar directament a les compres de productes de gran consum, amb un increment de fins al 21% de la despesa setmanal la setmana del 9 al 15 de març. L’increment va estar impulsat per cistelles de la compra més grans, gastant-se un 25% més que en les setmanes prèvies a la crisi del coronavirus. Tot i que tots els tipus de llars van incrementar la seva despesa, van ser els joves de menys de 35 anys els que van invertir més en les seves compres, gairebé un 40% més de despesa setmanal, el que representa uns 33 euros respecte als 21,4 euros de més que van realitzar de mitjana les llars espanyoles.

Amb l’augment de la preocupació, els consumidors van començar a emmagatzemar productes, especialment d’alimentació envasada, que van multiplicar per 2,5 les seves vendes aquella setmana respecte d’una setmana mitjana. Els productes per a nadons, els de neteja i drogueria mostraven increments superiors al 40%. Mentre que els frescos, especialment els peribles, creixien només entre el 10 i el 15%.

Arrossos, llegums, conserves i pastes van ser les categories que més van créixer, en comparació amb la mitjana de les vuit primeres setmanes de l’any. I a les cistelles es podia trobar, a parts iguals, els principals fabricants i la marca del distribuïdor. 

El consumidor espanyol va adaptar el seu lloc de compra i les vendes de les botigues de proximitat es van disparar la setmana del 9 al 15 de març. Segons les dades de Kantar, «els supermercats més petits, per la seva proximitat a les llars i la tipologia de la seva oferta, van ser els principals beneficiats per les primeres mesures de precaució, i van créixer tres punts percentuals de quota de mercat». 

Per ensenyes

Grup DIA, que compta amb el parc de botigues més nombrós al nostre país, és el que més va incrementar la seva participació, aconseguint una quota del 6,6%, els millors resultats dels últims 12 mesos. Un efecte similar es va donar amb els supermercats regionals, amb la majoria de les seves botigues integrades a centres de les ciutats i pobles dins del concepte proximitat, i que entre totes les ensenyes van guanyar 1,2 punts de quota. En canvi, les dues cadenes que han capitalitzat el creixement en els últims anys, Mercadona i Lidl, van obtenir quotes una mica inferiors al que és la seva mitjana anual.

Notícies relacionades

Amb el període de quarantena imposat pel Govern, en la primera setmana de confinament, les rutines i hàbits dels espanyols es van veure alterats completament. Així, la prioritat durant els primers dies de reclusió va ser netejar i ordenar (59,5%), veure la televisió (54,7%) i mantenir el contacte amb familiars i amics a través de serveis de videotrucades (54,3%). Destaca també l’interès per cuidar-se i mantenir-se sa, fent més esport (37,5%) i una dieta més equilibrada (33,4%).

Trasllat del consum a la llar

Amb l’inici del confinament, la restauració es va veure obligada a cessar la seva activitat i va baixar a mínims, tot i que en alguns casos es mantenen els serveis de menjar a domicili. Amb els establiments tancats, el consum es va traslladar dins de les llars. Després de la primera setmana de confinament, es van incrementar un 25%, les ocasions de consum que cada individu fa a casa.