pel coronavirus

El temor de contagi comença a frenar l'afluència de compradors a les botigues

L'elevada demanda fins a nivells rècord causa retards en entregues a domicili i en la venda 'online'

El creixement de la venda per internet del 38% en tres setmanes causa problemes però obre oportunitats en algunes cadenes

mercadonaok

mercadonaok

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

L’afluència de compradors a les botigues d’alimentació comença a moderar-se davant del temor de contagi mentre que els serveis d’entrega a domicili i venda ‘online’ s’han frenat en algunes cadenes per retards en l’entrega. El ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas, va reconèixer dilluns a la nit que el creixement de les vendes en comerços d’alimentació s’han moderat en els últims dies després de la constatable provisió de productes dels dies anteriors. Expressava així el que els panels de consum, com els de Nielsen o Kantar, mostren en els últims dies. El creixement del canal ‘online’, d’una mitjana del 38% en les últimes setmanes, ha superat les capacitats d’algunes cadenes. Entre el 9 i el 15 de març, en comparació amb la mateixa setmana de l’any anterior, Nielsen va detectar una alça de les vendes a internet del 59,1% en valor. Les vendes totals de gran consum van arribar nivells de rècord absolut, amb un creixement mitjà del 71%. El sector de la distribució segueix amb atenció el que ha passat a Itàlia, i en aquest cas el comerç electrònic (no només l’alimentari) va créixer el 82,3%, disparat davant de les reclamacions governamentals de limitar les sortides de casa. A partir d’ara, Nielsen preveu menors compres en botiga, més venda ‘online’, tiquets mitjans de compra més alts i cistelles pesants.   

Els mercats a l’engròs han notat directament la caiguda de l’activitat. Primer pel cessament d’activitat del denominat canal Horeca (restaurants i hotels), però també per la dràstica davallada de clients als mercats municipals i al comerç a peu de carrer. Mercabarna reconeix aquesta setmana una caiguda de l’activitat d’un terç en el trànsit de vehicles. L’enviament a domicili o ‘online’ és una sortida que molts comerciants no estan preparats a assumir en els volums que s’espera. Les botigues capaces d’oferir un servei de compra completa integral tindran avantatge en els pròxims dies.

Mercadona i Bon Preu

Algunes cadenes de supermercats han restringit aquests dies la venda per internet coincidint amb l’emergència sanitària del coronavirus i l’alt nombre de comandes rebudes a través d’aquest canal. Fonts de Mercadona van reconèixer que s’ha suspès el servei a domicili per prioritzar el servei en botiga. En el cas del servei ‘online’ des de magatzems específics (habilitat a València i Barcelona), es manté, però amb trams d’entrega que s’omplen amb celeritat. A la pràctica, no és possible comprar ‘online’: «T’informem que hi ha pocs trams de repartiment disponibles per als pròxims dies», diu la web. En el cas de Bon Preu, la situació és similar. Asseguren que estan funcionant a «ple rendiment», amb entregues de 21 dies «a causa de l’alta demanda».

Caprabo i Condis

Caprabo entrega les comandes ‘online’ en uns set dies posteriors a la compra i amb dificultats per tramitar l’allau de peticions. Han incorporat les botigues per recolzar aquestes comandes a internet. A Condis s’ha reprès l’activitat després d’haver-la interromput, però amb dificultats per complir en terminis raonables. A Condis, les vendes a través d’aquest canal es van incrementar gairebé el doble fa dues setmanes i la setmana passada prop del 50%, ja que es van limitar les comandes per donar màxima prioritat a la logística de les botigues físiques.  Ahir, com ja s’ha dit, es va obrir de nou als clients, amb un límit de comandes menor i donant prioritat a les persones grans i clients amb mobilitat reduïda..

Ametller Origen

En el cas de la cadena catalana Ametller Origen, el canal ‘online’ és estratègic i una via clara de creixement per al futur. En el cas d’aquesta cadena, el 95% del personal que treballava per a restaurants i empreses (més de 70 persones en total) s’ha destinat a botigues, servei d’atenció al client i ‘e-commerce’. Reconeixen que des que s’ha decretat l’estat d’alerta el creixement de la demanda ‘online’ «s’ha disparat», també en producte fresc (fruita, verdura i carn). A la pràctica, és habitual a Barcelona que el que es demana per via ‘online’ no pugui ser enviat per falta d’estoc. La firma està adaptant el seu magatzem del Prat a la preparació de comandes ‘online’ i preveu ampliar la capacitat del servei a partir de dissabte. El servei a domicili (després de compra presencial o telefònica) ha crescut el 150%.

Carrefour

Notícies relacionades

A la cadena d’hipermercats Carrefour asseguren que l’activitat de la web està «funcionant a ple rendiment» i que en vista de l’increment de la demanda han decidit «prioritzar les entregues a les persones de més de 65 anys i altres col·lectius amb mobilitat reduïda». Els hipermercats estan oberts però amb menys afluència de clients i s’està potenciant la possibilitat de fer les comandes a través del telèfon.

Grans superfícies

La patronal de grans superfícies Anged destaca que la xarxa de botigues està oberta, inclosos els grans hipermercats: «En el cas d’hipermercats i grans magatzems (àrea supermercats) s’està afavorint el clic&collect perquè els clients recullin directament amb el cotxe la comanda», expliquen. Sobre l’afluència a les botigues, l’Anged confirma també que «s’ha normalitzat després d’uns dies en què es van produir uns pics de demanda molt importants a tot Espanya». Consideren que malgrat aquest increment inicial de la demanda els consumidors s’han convençut que no faltarà producte a les botigues, «cosa que ha servit per fer una crida a la calma». Les cadenes de distribució, a més d’adequar les botigues a noves mesures de seguretat, estan donant prioritat a col·lectius especialment crítics, com persones grans, col·lectius de risc i sanitaris.