ENTREVISTA AL CONSELLER DELEGAT DE MANGO

Toni Ruiz. «Amb 600 milions de visites a la web de Mango podem entrar en nous negocis»

El conseller delegat de la firma de moda assegura que el bloqueig comercial xinès no va afectar gràcies a la diversificació de proveïdors

La multinacional catalana va aconseguir beneficis l'any passat després d'una aposta decidida per la venda 'online' i la racionalització de l'oferta

52759806 601

52759806 601

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La crisi patida per Mango el 2016 ha passat. La firma catalana propietat d’Isak Andik va aconseguir beneficis i un rècord de vendes l’any passat fruit d’un procés de reestructuració de botigues, creixent digitalització i potenciació de les vendes ‘on line’. El conseller delegat de MangoToni Ruiz, considera que el balanç del 2019, malgrat la complexitat extrema que obre la crisi pel brot de coronavirus, permet a Mango els pròxims anys abordar nous projectes de diversificació de la seva activitat.

¿Quin balanç fa Mango dels resultats del 2019?

Hem aconseguit un rècord de vendes històric. Hem arribat als 2.374 milions d’euros després d’un creixement del 6,3% respecte al 2018. Hem crescut en totes les línies de negoci, en botigues pròpies, en botigues franquiciades i també en online. Les vendes en comerç electrònic van augmentar per sobre del 25% i representen gairebé el 24% de la facturació total, molt per sobre de l’habitual al sector.

¿Aquesta dada de quota està un mica per sota del que s’esperava?

Sí, ja que ens havíem proposat estar al cap d’un parell d’anys en un percentatge del 30%. Però com que les vendes de les botigues també han augmentat, el pes de l’online en la facturació total ha quedat en aquest 24%. Però hem complert. És un percentatge espectacular respecte d’altres companyies del sector.

¿I els resultats?

Després de tres anys de pèrdues, hem aconseguit aconseguir l’ebitda més gran dels últims cinc anys, de 194 milions d’euros, gairebé 60 més que l’any anterior. És un creixement del 40%. Pel que fa a resultats abans d’impostos arribem a 41 milions, 69 milions més que l’any anterior. I el resultat net va passar d’unes pèrdues de 36 milions a un resultat net positiu de 21 milions d’euros.

¿Quantes botigues va tancar Mango l’any passat? 

Acabem l’any amb 2.188 botigues, un increment net de cinc botigues. Amb unes 100 noves obertures. La idea és obrir almenys unes 40 o 50 botigues aquest any. Continuarem tancant botigues petites i les que siguin en zones que han perdut força. Però mantenint el nombre de botigues global. 

¿Com ha sigut l’inici d’any en ple brot a la Xina i els problemes de importacions?

Molt bo. No hem notat res. El Japó representa l’1% de la facturació i el 70% de les vendes són ‘online’. Itàlia representa només l’1,5% de les vendes. La Xina suposa entorn del 25% de la producció. Va afectar en un primer moment però tenim la producció molt diversificada a molts països, gairebé 1.000 proveïdors a tot el món. 

I pes del canal ‘online’..

Sense un 24% de vendes a internet i el canal de fidelització en marxa seria més complicat. 

Amb el coronavirus, ¿s’està accelerant la venda ‘online’?

Sí. hem vist a Itàlia un increment de les vendes ‘online’ de més del 100% en la primera setmana de coronavirus. 

¿Quins projectes té Mango per al 2020? 

Ens agradaria créixer més o menys tant com el 2019. Entorn d’un 6%. En venda ‘online’ tenim un objectiu de més 20% i créixer per sobre del mercat. El més important és no perdre el posicionament comercial. El coneixement de marca és molt elevat. A la nostra web vam tenir 600 milions de visites l’any passat, tantes com les persones que van entrar a les botigues. Els nostres clients són el gran actiu.   

¿La xifra d’inversions de 60 milions es mantindrà o hi ha projectes que poden elevar aquesta previsió? 

Tenim molts projectes. Estem definint en aquests moments un pla de desenvolupament per als pròxims tres anys. Estem oberts especialment a projectes d’innovació en col·laboració amb ‘start-ups’. 

¿Amb quin objetiu?

Hi ha moltes empreses que se’ns acosten amb projectes interessants. Però hem de definir fins on podem arribar. En sostenibilitat o economia circular, el lloguer de moda, o moltes altres tendències. 

¿La idea és aprofitar el coneixement de la marca Mango per entrar en nous negocis?  

És el que han fet moltes altres marques. Com Zara a l’entrar en la decoració amb Zara Home. Podríem vendre cafeteres i ganivets. És un exemple. Podríem complementar la nostra oferta de productes amb categories que no tenim. Amb una web que atreu 600 milions de visites es poden emprendre nous reptes i s’obren expectatives. Tenim moltes idees. 

Notícies relacionades

¿Alguna d’aquestes idees podrà fer-se realitat aquest any?

No. És una visió a futur. El que sí que vam tenir clar l’any passat és que havíem de fer millor el que sabem fer. Aquest va ser l’objectiu i ho continua sent. Però amb aquests números ens hem permès somiar una altra vegada. 

Temes:

Mango Empreses