Neix Mujeres en Economía per aportar rellevància pública a les professionals

La iniciativa s'obre a acadèmiques, empresàries, periodistes i economistes del sector públic

«A més de la bretxa salarial existeix una bretxa presencial» en contra de les dones, afirmen les promotores

zentauroepp51184659 eco191202190355

zentauroepp51184659 eco191202190355

3
Es llegeix en minuts
Rosa María Sánchez

La xarxa Mujeres en Economía,que s’està formant a partir del compte de tuiter @mujereseneco llançada el mes de maig va celebrar aquest dilluns la seva primera trobada, de caràcter fundacional, a fi de promoure la presència en el debat públic d’expertes provinents de les diferents àrees professionals del món econòmic.

«En el desenvolupament professional de les dones hi ha un sostre de vidre i una bretxa salarial, però també hi ha una bretxa presencial que els impedeix participar més en el debat públic», afirma Isabel Álvarez, directora de l’Institut Complutense d’Estudis Internacionals (ICEI) i professora titular d’Economia Aplicada a la Universitat Complutense. Álvarez és impulsora de la iniciativa @mujereseneco fundada per Elena Cerdá, investigadora predoctoral en el Departament de Finançament i Investigació Comercial de la Universitat Autònoma de Madrid. 

En la primera trobada fundacional van participar dues dotzenes de dones de l’àmbit acadèmic (amb representació de cinc universitats de Madrid i de la Uned), l’empresa, el sector financer, el sector públic i mitjans de comunicació. L’objectiu és impulsar una xarxa de coneixement que permeti una major presència pública de les dones en Economia en conferències, xerrades, taules de debat, cursos, mitjans de comunicació, fòrums de discussió o grups d’experts per a diferent tipus d’iniciatives, entre altres activitats.

#unaeconomistapordia

El compte de tuiter @mujereseneco suma en l’actualitat una mica més de 4.200 seguidors, dels quals aproximadament el 40% són homes i el 60%, dones. La seva presència en xarxes socials inclou la iniciativa #unaeconomistapordia amb la qual, en cada jornada, es presenta una dona rellevant en l’àrea de l’Economia amb una breu descripció de la seva àrea d’especialització o alguns dels seus treballs més rellevants. «La xarxa professional de divulgació per excel·lència és tuiter», afirma Cerdán per remarcar el potencial d’aquesta xarxa social a l’hora de compartir perfils

I a través de tuiter és com @mujereseneco ha rebut el reconeixement públic de la ministra d’Economia, @NadiaCalviño

.

  

#siconmujeres

El compte @mujereseneco no és l’únic que vol acabar amb la «bretxa de representativitat» de les dones en l’àmbit professional. El maig del 2018 va néixer @siconmujeres com una iniciativa promoguda per homes per acabar amb l’escassa presència de dones en taules de debat on amb freqüència són exclusius els representants masculins. En aquesta ocasió, homes economistes i acadèmics espanyols van ser els impulsors principals d’aquesta iniciativa a favor dels seus col·legues. Ells mateixos van subscriure un comunicat en el qual advertien que es negarien a participar en cap taula rodona en què no hi hagués almenys una dona en qualitat d’experta

Amb el mateix esperit l’Oficina del Parlament Europeu a Espanya va posar en marxa el  2018 la iniciativa #DóndeEstánEllas que ha sigut subscrita per diverses desenes d’entitats amb el compromís d’evitar plafons d’experts completament masculins. El compte @HayExpertas busca el mateix objectiu. 

@WIRES_Spain

Hi ha, a més, xarxes professionals en determinats sectors que també persegueixen el mateix objectiu de visibilitat femenina. Fa gairebé quatre anys es constitueix ‘women inreal state’ (wires) amb l’objectiu de fomentar la presència de la dona en un sector tan masculinitzat com l’immobiliari i servir de plataforma de contactes que inclou totes les branques d’aquesta activitat. Aquesta xarxa, presidida per Carmen Panadero, inclou un programa de ‘mentoring’ per ajudar dones en les seves aspiracions a ocupar càrrecs directius, i constitueix una plataforma on localitzar professionals femenines del sector immobiliari per a xerrades, conferències o contactes amb els mitjans.

@Mujeres_energia

Al sector energètic hi ha l’Associació Espanyola de Dones de l’Energia (aemener) que presideix l’exsecretària general d’Energia, Carmen Becerril, i l’objectiu de la qual és «aconseguir que la presència de la dona en totes les àrees de l’empresa sigui equilibrada i que els equips siguin diversos, mitjançant el foment de les vocacions femenines en les àrees de tecnologia, ciències, matemàtiques i enginyeria».

Notícies relacionades

Des de la web @mujeringenieria la Reial Acadèmia d’Enginyeria treballa des del 2016 per fomentar les vocacions en àrees de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques (STEM per la seva sigla en anglès)

Per la seva banda, la Federació Espanyola de Dones Directives, Executives, Professionals i Empresàries (@MujeresFedepe) és un altre col·lectiu que es defineix com «una xarxa de dones», que agrupa «diverses associacions de dones que treballen en múltiples sectors empresarials i de l’Administració pública» i que, igual que els altres fòrums, constitueix un planter de professionals que contribueixen a fer més visible el treball femení. 

Temes:

Dones Feminisme