medi ambient

L'OCDE insta a utilitzar els impostos per lluitar contra el canvi climàtic

L'organització assegura que el 70% de les emissions de CO2 no estan sotmeses a cap taxa

abertran42618468 cln01 colonia  alemania  08 03 07   una imagen de archivo de181218102254

abertran42618468 cln01 colonia alemania 08 03 07 una imagen de archivo de181218102254 / ALEXANDER RUESCHE

2
Es llegeix en minuts

Un 70% de les emissions de diòxid de carboni (CO2) relacionades ambl’energia  no estan sotmeses a cap gravamen, segonsl’OCDE, que lamenta que no s’utilitzin més els impostos per lluitar contra el canvi climàtic i la contaminació atmosfèrica. En un informe publicat aquest dimarts, l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) destaca que, al marge dels combustibles utilitzats en el transport per carretera, només un 18% de la resta d’emissions té algun tipus de taxes. I en realitat, únicament a un 3% se’ls aplica un impost d’almenys 30 euros (uns 33 dòlars) per tona de CO2, que es considera un referent mínim per compensar el dany mediambiental.

Un mínim que, no obstant, ni tan sols permetria arribar als objectius de l’Acord de París sobre el canvi climàtic per limitar a dos graus l’augment de la temperatura global per a finals de segle. Només quatre dels 44 països analitzats en l’estudi (Dinamarca, Holanda, Noruega i Suïssa) tenen taxes superiors a aquests 30 euros per a les emissions que es produeixen fora del transport per carretera. Espanya se situa a la part baixa de la taula, amb una mica menys de 5 euros per tona (5,5 dòlars).

L’OCDE recorda que el combustible dels avions i dels vaixells, quan s’utilitza per al transport internacional, no està sotmès a cap impost malgrat que aquestes activitats contribueixen de forma rellevant al canvi climàtic.

En cas de ser un país, les emissions generades pel trànsit marítim internacional serien el novè que més contribueix a l’escalfament global, i les de l’aviació el dotzè.

El carbó, que és responsable de la meitat de les emissions, està sotmès a una fiscalitat pràcticament nul·la (0,73 euros/0,80 dòlars per tona de CO2, de mitjana).

La gasolina és, amb diferència, el combustible fòssil subjecte a una imposició més gran, de 85,83 euros per tona (94,5 dòlars), seguit del dièsel (73,76 euros/81,2 dòlars) i, a molt gran distància, del gas liquat de petroli (11,12 euros/12,2 dòlars) i del gas natural (5,26 euros/5,79 dòlars).

Els autors de l’informe fan notar que l’any passat les emissions globals de CO2van augmentar un 1,8% a un màxim històric, una evolució que està en contradicció amb l’objectiu d’una profunda reducció fixat en els Acords de París.

Notícies relacionades

Si la càrrega fiscal total per les emissions de CO2es fixés en 30 euros per tona, això permetria generar al voltant de l’1% del producte interior brut (PIB) en aquests 44 països.

L’OCDE destaca que gràcies a aquests diners, es podrien dur a terme reformes fiscals en profunditat, com per exemple reduir l’impost sobre la renda o augmentar les inversions en camps que augmenten la productivitat, com l’educació, la sanitat o les infraestructures.