SECTOR ESTRATÈGIC

Una fàbrica de bateries de cotxes elèctrics, el gran desig del motor espanyol

caja-baterias-gestamp

caja-baterias-gestamp

2
Es llegeix en minuts
EFE / José Manuel Rodríguez

En un context marcat per la incertesa i el descens generalitzat de les vendes de vehicles a Europa, la indústria del’automoció, el Govern central i els sindicats coincideixen en la necessitat d’atraure una fàbrica de bateries de cotxes elèctrics a Espanya per enfortir el teixit industrial. Tots els estaments del sector coincideixen que la instal·lació d’una fàbrica de bateries per a cotxes elèctrics seria un factor decisiu per atreure nous models de vehicles i arrelar la indústria de components del país.

Les bateries suposen entre el 35% i el 40% del cost dels vehicles elèctrics, la qual cosa les converteix en el component de més valor afegit, han explicat a EFE des de la patronal de fabricants Anfac. En aquest sentit, Anfac ha destacat que només el 6% de les bateries per a cotxes elèctrics es fabriquen a Europa, ja que la majoria de plantes són a Àsia.

La bateria és un component molt pesat, per la qual cosa la seva producció a Espanya estalviaria costos logístics i facilitaria l’assignació d’altres peces a les fàbriques de components espanyoles i, fins i tot, la capacitat per atreure’n altres de noves, ha indicat el responsable d’Indústria Automobilística d’UGT-Fica, Jordi Carmona.

Es calcula que Europa podria captar 250.000 milions d’euros al mercat de les bateries a partir del 2025, ha assenyalat el director gerent de l’Associació Empresarial per al Desenvolupament i Impuls del Vehicle Elèctric (Aedive), Arturo Pérez de Lucía.

Des del 2017 existeix l’Aliança Europea per a les Bateries formada per països, institucions europees i empreses privades per aconseguir aquest objectiu. Una de les institucions que forma part de l’aliança és l’Associació Europea de Fabricants d’Automòbils (AECA), que ha reclamat un pla europeu que comprengui tots els aspectes de la descarbonització de la mobilitat amb estratègies per assegurar la producció i el reciclatge de bateries.

Aquests esforços institucionals per atreure aquest tipus d’inversió també es donen a nivell nacional. De fet, la ministra d’Indústria en funcions, Reyes Maroto, va mantenir converses amb inversors xinesos en el seu viatge a aquest país el juny passat per atreure una instal·lació d’aquest tipus a Espanya.

Per aconseguir-ho, Espanya ha de competir tant amb Corea i la Xina, com amb els principals països productors europeus amb grans marques al seu territori com Alemanya, França i el Regne Unit, ha recalcat el secretari d’Automoció de CCOO, Joaquín Ferreira.

Perquè aquest projecte arribi a bon port, Ferreira creu que és necessari comprometre inversió i que existeixi confiança en el mercat espanyol de vehicles, així com més recolzament per part de tots els nivells de l’administració.

Per la seva part, Carmona (UGT) creu també necessari negociar amb «visió de futur» i «obviant el color del partit que governi», i opina que, malgrat no tenir marques pròpies, la indústria espanyola porta 20 anys amb les mateixes marques al país i competint amb la resta de productors.

Notícies relacionades

Des d’Anfac consideren necessari promoure l’adjudicació de vehicles elèctrics a les fàbriques espanyoles, així com impulsar les infraestructures de recàrrega i la demanda d’aquest tipus de vehicles.

Segons l’opinió de Pérez de Lucía (Aedive), l’arribada d’aquestes fàbriques no només ajudaria la indústria, sinó que hauria d’anar acompanyada de l’explotació dels recursos miners existents a Espanya amb projectes paralitzats de materials per a aquest tipus de vehicles. 

Temes:

Cotxes