Anar al contingut

El Govern estudia un peatge "simbòlic" a les autovies gratuïtes

José Luis Ábalos, ministre de Foment, considera que s'han de tenir en compte dos principis: el que contamina paga i el pagament per ús

Europa Press

Desviament cap a l’autopista de peatge de l’Aeroport de Madrid i cap a l’autovia gratuïta A-1.

Desviament cap a l’autopista de peatge de l’Aeroport de Madrid i cap a l’autovia gratuïta A-1. / REUTERS / ANDREA COMAS

El debat del pagament per ús de les infraestructures es manté obert. No es va poder tancar en l’anterior legislatura i segueix sobre la taula, segons el ministre de Foment en funcions, José Luis Ábalos, que ha recordat aquest dimarts que les autopistes i autovies, tret de les que operen sota una concessió, són les úniques infraestructures en matèria de transport que no estan sotmeses a un pagament per ús. Ábalos ha reconegut que el Govern es planteja establir un pagament "simbòlic" per l’ús de les autovies no concessionades.

"És una qüestió recurrent", ha dit el ministre en una entrevista a Tele 5 i ha recordat que en la legislatura passada el PSOE va plantejar la creació d’una subcomissió d’estudi sobre el finançament de la xarxa de carreteres d’alta capacitat que no va arribar a constituir-se perquè es van convocar eleccions. L’objectiu d’aquesta subcomissió, ha remarcat, era abordar "des d’un punt de vista seriós i rigorós" com finança Espanya aquesta xarxa d’alta capacitat, concretament les autopistes i autovies gratuïtes per a l’usuari i que tenen un cost per a l’erari públic de 1.100 milions d’euros en conservació.

"És l’única infraestructura en matèria de transports en la qual l’usuari no abona res, tret de les concessionades. En la resta totes estan sotmeses a un pagament per ús. És una reflexió i també com es pot derivar a la política social l’ús d’aquests instruments. Però és un debat que ni tan sols s’ha iniciat", ha dit el ministre.

"El que contamina paga"

En unes declaracions a ‘El País’, Ábalos ha assegurat que cal abordar de manera urgent aquest debat tenint en compte dos principis: el que contamina paga i el pagament per ús. A més, afirma que no hi pot haver territoris on aquestes infraestructures són de pagament i d’altres on no ho són. "És un dels reptes del nou Govern. La meva idea és que s’han d’aplicar aquests dos principis", confirma Ábalos. El procés de discussió s’ha posat sobre la taula, però el problema és que continua sense haver-hi Govern. Quan es constitueixi, i si és el PSOE que governa, s’emprendrà aquest debat amb les comunitats autònomes, previsiblement a través del mateix esquema de subcomissió que va plantejar en l’anterior legislatura, segons fonts de Foment.

El debat, en tot cas, satisfà la indústria de les concessionàries. El president de la patronal de grans constructores i concessionàries, Seopan, Julián Núñez, ha qualificat aquesta eventual mesura de "beneficiosa" tant per a l’economia espanyola com per al conjunt de la societat. En declaracions a la cadena SER, Núñez ha assenyalat que, segons la seva opinió, aquesta mesura havia d’haver-se implementat a Espanya molt abans, ja que pràcticament a tot Europa es paga per l’ús de les vies d’alta capacitat.

Al marge de les autopistes

El procés que ha de portar al pagament per ús de les autovies es mou de forma paral·lela al de la reversió de les concessions de les autopistes de peatge a Espanya i la posterior licitació del manteniment d’aquestes vies d’alta capacitat. De fet Foment ha aprovat la licitació del manteniment i conservació de les autopistes AP-7 i l’AP-4 per valor de 153 milions d’euros. Es tracta del procés segons el qual aquestes autopistes quedaran lliures de peatge a partir de l’1 de gener del 2020, tot i que està per definir quin serà el futur d’aquestes vies ràpides.

La licitació afecta quatre trams situats a Tarragona, Castelló, València i Alacant. Els contractes tenen un valor total de 129 milions d’euros. A aquests s’han de sumar 24 milions d’euros més pel contracte d’un sector de l’AP-4, entre Sevilla i Cadis.