Turisme

El turisme divideix Espanya en dos: cau el 'sol i platja' i ascendeixen les ciutats

Madrid, Barcelona, Màlaga i València esperen bones xifres davant la caiguda de les Canàries i les Balears

Els hotelers qualifiquen la marca Barcelona d'"imbatible" amb un 79% d'ocupació aquest estiu

lmmarco48733814 gente la terraza del claris celebra la llegada del verano co190621164821

lmmarco48733814 gente la terraza del claris celebra la llegada del verano co190621164821

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Espanya es divideix pel turisme. En els últims anys, el ‘boom’ turístic ha catapultat el 'sol i platja' a nivells mai imaginats gràcies als mals aliens. No obstant, des de fa un any el sector acusa un alentiment en el nombre d’arribades d’estrangers, que es fixen més en la recerca de les zones de costa mediterrània, i un increment del turisme nacional que es dirigeix a les ciutats i no pot compensar el descens de visitants externs.

Aquesta és la radiografia que la Confederació Espanyola d’Hotels i Allotjaments Turístics (Cehat) fa respecte al moment actual del sector turístic i que coincideix amb la que apuntava fa unes setmanes el ‘lobby’ Exceltur. Segons Cehat, quan va bé el turisme urbà flaqueja el vacacional i viceversa, una tendència que es va interrompre en els últims anys –2016, 2017 i 2018–, però que torna amb força.

Els hotelers no parlen de rècords, sinód’"estabilitat"  amb lleugers creixements a determinades zones. És el cas de Madrid, Barcelona, València, Màlaga, Sant Sebastià, Bilbao, Granada, Sevilla, Salamanca, Sevilla i Àvila. "El turisme urbà ha tingut un bon primer semestre i una molt bona primavera, i es preveu un estiu similar al 2018", va explicar el president de Cehat, Juan Molas. També la zona nord d’Espanya (Galícia, País Basc, Cantàbria i Astúries) tindrà bones xifres: "La calor excessiva fa que creixin aquestes destinacions pel clima, la cultura, la bellesa natural i la gastronomia", va apuntar Molas. Mentrestant, les Balears i les Canàries, retrocedeixen en turistes. 

“La marca Barcelona és imbatible”

La mitjana d’ocupació aquest estiu a Barcelona durant els mesos de juliol, agost i setembre serà del 79%, segons Cehat. Al seu parer, una dada "extraordinària" si es té en compte que la capital catalana s’acosta a les 65.000 places hoteleres. "És que la marca Barcelona és imbatible", va justificar Juan Molas. El president dels hotelers espanyols va basar la seva afirmació en el poder d’atracció de la ciutat gràcies a la seva oferta "hotelera, gastronòmica i cultural". No obstant, també va posar el focus en el que va qualificar com a "increment desmesurat de la inseguretat" arran del furt al Raval. “S’han de fer els deures, el sector hoteler i turístic ho ha fet i qui ha de fer els deures ara és l’administració pública lluitant contra la inseguretat”,  va afegir.             

Cauen els preus a les Balears i les Canàries

Al front oposat a aquesta estabilitat i lleuger creixement hi ha les zones de sol i platja per excel·lència, com són les illes. Tant les Balears com les Canàries registraran pitjors dades respecte a l’any passat, tant en nombre de visitants com de preu. "Alguns operadors turístics fan pressió sobre els hotelers perquè facin descomptes, no tant el mes d’agost, que saben que és difícil, però sí per als mesos de setembre i octubre", va assegurar Molas.

Notícies relacionades

Així, a les Canàries es preveuen baixades de preu d’entre el 10% i el 15%, amb Fuerteventura com l’illa més afectada i en menor mesura també Lanzarote i Tenerife. "En els mesos de març i abril hi ha hagut una baixada important del mercat alemany i dels nòrdics, i aquest estiu estan previstes 417.000 places menys que el 2018", va apuntar Molas. A les Balears, Eivissa es manté molt semblant a l’any 2018, mentre que Mallorca, amb una gran dependència del mercat alemany, tindrà una temporada molt similar a la passada. Per la seva banda, Menorca tindrà un estiu "dolent" després d’un juny i un juliol molt fluixos, segons Cehat.

"L’estiu serà irregular i només es veu de forma positiva l’augment del turisme nacional", va concloure Juan Molas que va assegurar que el 58% dels hotelers de Cehat pronostiquen un creixement del turisme intern, mentre que el 49% preveu que el turisme estranger decreixi.

Temes:

Turisme