conflictes

Les grans aerolínies demanen mesures contra les vagues de controladors a Europa

El sector afirma que es tracta d'"un problema estructural" que requereix "solucions estructurals"

BAS102. BUENOS AIRES (ARGENTINA), 09/10/2017.- Fotografía de un avión de Aerolíneas Argentinas tras decolar en el Aeroparque hoy, lunes 9 de octubre de 2017, en Buenos Aires (Argentina). Aerolíneas Argentinas decidió hoy desprogramar, por razones operativas, el vuelo semanal que mantenía entre Buenos Aires y Caracas, informó la compañía aérea pública. EFE/David Fernández

BAS102. BUENOS AIRES (ARGENTINA), 09/10/2017.- Fotografía de un avión de Aerolíneas Argentinas tras decolar en el Aeroparque hoy, lunes 9 de octubre de 2017, en Buenos Aires (Argentina). Aerolíneas Argentinas decidió hoy desprogramar, por razones operativas, el vuelo semanal que mantenía entre Buenos Aires y Caracas, informó la compañía aérea pública. EFE/David Fernández / David Fernández (EFE)

2
Es llegeix en minuts

Les grans companyies aèries de la Unió Europea (UE), agrupades en la plataforma Airlines for Europe (A4E), van reclamar aquest dijous "mesures estructurals" contra les vagues de controladors aeris i la falta de personal que solen provocar anul·lacions i retards, especialment a l’estiu.

"És un problema estructural i necessitem solucions estructurals", va declarar Willie Walsh, conseller delegat del grup International Airlines Group (IAG), empresa matriu de British Airways, Iberia i Vueling, entre d’altres, en una conferència de premsa organitzada a Brussel·les per A4E.

Segons la indústria de l’aviació comercial, les aturades dels qui controlen el trànsit aeri i la falta de personal en el sector són responsables del 70% dels retards causats entre el gener i el juliol de 2019, fet que suposa un increment dels minuts del retard del 114 % respecte a la xifra registrada el 2018.

"No serà millor que l’any passat", va afegir Walsh, que va assenyalar que els avions a la Unió Europea (UE) acumulen 2,4 minuts de retard de mitjana, unes xifres que suposen entre 30 i 45 minuts de retard per vol afectat.

Segons les aerolínies, els retards es deuen essencialment a aquestes aturades, a la falta de personal per al control i la gestió del trànsit aeri i a una estructura ineficient de l’espai aeri.

"Arreglinl’ineficient espai aeri d’una vegada per totes", va reblar el director gerent d’A4E, Thomas Reynaert.

"La Comissió Europea i els estats membres han de prendre accions immediates" i implementar un control del trànsit aeri unificat a escala europea perquè "els polítics fa 18 anys que discuteixen aquest tema i és moment de passar a l’acció", va afegir Walsh.

El màxim responsable d’IAG es va referir així a la revisió del marc regulatori del cel únic europeu, que busca agrupar l’espai aeri fragmentat de la Unió Europea (UE).

La patronal europea de l’aviació també es va pronunciar, per mitjà del conseller delegat de l’aerolínia irlandesa Ryanair, Michel O'Leary, contra l’anunci del Govern francès d’aplicar a partir del 2020 una ecotaxa de fins a 18 euros als vols que s'enlairin des de França, excepte els que vagin a Còrsega i als departaments d’ultramar i als que facin correspondència.

"Els impostos no són la solució", va dir el màxim responsable de Ryanair, la primera aerolínia per trànsit de passatgers de la Unió Europea, que va afegir que l’any passat les companyies aèries ja van pagar a través del sistema europeu de comerç d’emissions de CO2l’anomenat ETS, un total de 5.000 milions d’euros en impostos contra el canvi climàtic.

També va dir que A4E, que representa les aerolínies que operen més del 70 % dels vols a Europa, planegen invertir 169.000 milions d’euros en "tecnologies verdes" en els pròxims deu anys.

Sobre la mateixa qüestió, O'Leary va assenyalar que a l’aviació comercial se li atribueix el 2% del total de gasos d’efecte hivernacle, tot i que va remarcar que part d’aquestes emissions es deuen que els avions es veuen obligats a fer rutes més llargues per una mala gestió del trànsit aeri o per evitar "colls d’ampolla", especialment a França i Alemanya.

Notícies relacionades

"És un escàndol que actualment estiguem emetent un 10% més de les emissions que hauríem d'emetre per decisions polítiques", va dir per la seva banda el conseller delegat d’IAG, mentre que la màxima responsable de Brussels Airlines, Christina Foerster, va lamentar que la indústria de l’aviació comercial no tingui tants incentius com altres sectors per abordar la transició cap a una economia baixa en carboni.

"Veiem molts mitjans per a l’energia verda. ¿Per què no veiem tants mitjans per als vols verds?", es va preguntar.