mesures sostenibles

Creuers electrificats

El port de Barcelona ha demanat una llicència al Govern espanyol per connectar la infraestructura a la xarxa d'alta tensió

Els barcos es connectaran a la instal·lació portuària mentre estigui atracats i es crearà una planta fotovoltaica

3
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

L’obsessió de la presidenta del port de Barcelona, Mercè Conesa, de reduir les emissions contaminants del port es complirà en els pròxims mesos. L’entitat ha sol·licitat permís a Red Eléctrica i al Ministeri per a la Transició Ecològica per connectar les instal·lacions a la xarxa d’alta tensió i tenir capacitat de subministrar energia elèctrica als barcos atracats. També té en projecte la instal·lació de plaques fotovoltaiques a les cobertes del nombre més gran possible d’edificis del recinte portuari amb l’objectiu de proveir d’energia renovable les instal·lacions. L’objectiu és que els barcos atracats als pantalans puguin rebre subministrament elèctric i apagar els motors dièsel. La transició energètica és inevitable i el port de Barcelona sempre ha estat en el punt de mira per les seves emissions, especialment amb l’augment del trànsit de grans creuers de luxe dels últims anys. 

La direcció del port de Barcelona ha encarregatun estudi a Barcelona Regionalper avaluar l’impacte del port en la contaminació de la ciutat. L’anàlisi ha llançat unes conclusions inicials millors del que estava previst, però les vies de millora estan en marxa. Segons aquest estudi, “el port de Barcelona suposa entre el 7% i el 10% de les emissions contaminants de la ciutat”. Però, a més, “del percentatge general d’emissions del port, els creuers només suposen 1,2 punts”. Les mesures previstes haurien de permetre la connexió de barcos grans i complir l’objectiu de reduir les emissions de NOx un 35% el 2023. I fins al 41% el 2026. Dels 10 barcos habituals a les instal·lacions portuàries, cap és un creuer, la majoria són grans de càrrega que ancoren a zones més allunyades del centre de la ciutat.

La possibilitat d’una instal·lació fotovoltaica en teulades d’edificis portuaris i de Cilsa (societat gestora de la zona logística del port) contribuirà a la millora general de la xifra d’emissions del port de Barcelona.  

Els ferris, en el punt de mira

Els ferris també han estat en el punt de mira de la direcció portuària, ja que la seva atracada en zones pròximes al centre de la ciutat exigeix que tinguin nivells d’emissions més baixos. Alguns d’aquests ja arriben amb emissions zero al port, com els Grimaldi. El port de Barcelona bonifica aquests barcos i els abarateix el seu pas per la ciutat. Funcionen amb bateries de liti durant les tres o quatre hores que estan atracats. 

Els barcos han d’anar reduint progressivament l’ús de gasoil i passar-se a altres fonts energètiques. En aquests moments, la principal alternativa pot ser el gas natural liquat. Ja és una aposta per part de la indústria, i el port de Barcelona s’ha afanyat a oferir en les seves instal·lacions el servei necessari per a l’amarratge i el proveïment (el 'bunkering') al mateix moll. El de Barcelona és l’únic port del Mediterrani on és possible aquesta recàrrega de gas natural i ja l’utilitzen naus de Baleària en alguns creuers.

Notícies relacionades

El projecte europeuCore LNGas Livepretén impulsar l’ús del gas en el transport marítim. La inversió generada ha sigut de l’ordre dels 33 milions d’euros, dels quals 16,5 milions són fons europeus.  El port de Barcelona participa en cinc projectes específics d’aquesta iniciativa, i en lidera quatre.

La previsió del Port de Barcelona és que en el futur es redueixi el trànsit de carburants líquids. “El plantejament és que tot i que hi hagi un canvi important a energies renovables, la indústria continuarà utilitzant aquests combustibles. Calculem que el moll de l’energia serà necessari almenys durant 20 anys”, explica Conesa. Per això, està prevista una inversió en aquest moll, que permetrà l’atracada de petroliers prop de la bocana. Una altra solució mediambiental és l’hidrogen, per al qual el port també està preparat. En uns cinc anys, l’impacte de les emissions del port de Barcelona s’haurà reduït.