Anar al contingut

Factura de la llum

Les llars tenen comptadors intel·ligents però no els utilitzen

La ministra Ribera fa una estirada d'orelles a les elèctriques perquè no treuen tot el potencial d'aquests aparells

Les companyies distribuïdores li contesten demanant una tarifa adequada que permeti estalviar al consumidor

Comptadors d’electricitat.

Comptadors d’electricitat. / ACN

A Espanya hi ha un total de 28 milions de comptadors intel·ligents instal·lats però no s’aprofita tot el seu potencial. La ministra per a la Transició Ecològica, Teresa Ribera, ha fet una estirada d’orelles a les distribuïdores elèctriques a l’assegurar que si bé Espanya ha sigut un país pioner en la implantació dels nous comptadors, les distribuïdores no han fet res perquè els usuaris puguin treure tot el partit d’aquests aparells. Les companyies demanen a la ministra unes tarifes adequades que permetin estalviar als consumidors.

"Els comptadors digitals estan implantats a gairebé tot el territori, per davant de molts països europeus, però no estic segura que estiguem aprofitant tot el seu potencial, no els estem utilitzant tant com hauríem", va assegurar Ribera en la inauguració del I Congrés de la patronal de la distribució Aelec. La ministra va assegurar que "algunes distribuïdores s’estan esforçant per donar aquesta informació el millor possible, però no totes".

Els comptadors intel·ligents són uns nous aparells que substitueixen als tradicionals mesuradors d’electricitat instal·lats a les llars espanyoles i als quals un tècnic acudia de forma mensual per apuntar el consum. Des del 31 de desembre d’aquest any, el 99% de les llars ja tenen comptadors intel·ligents que mesuren de forma remota el consum hora a hora. Els consumidors poden consultar el seu consum en temps real i així modificar-lo, si volen, en el seu benefici. 

Peatges més baixos

La presidenta de la patronal elèctrica, Marina Serrano, ha explicat als mitjans de comunicació, després de la intervenció de la ministra, que precisament aquesta setmana l’Aelec iniciarà una campanya d’informació per donar a conèixer als consumidors els usos i beneficis dels comptadors digitals, al mateix temps que ha demanat unes tarifes elèctriques que permetin al consumidor estalviar en la tarifa de la llum amb uns peatges per trams horaris.

La regulació dels peatges ja no és competència del Govern sinó del regulador. La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha de llançar la seva proposta per al pròxim any abans del final del 2019 i llavors es veurà si fa cas a la proposta de l’Aelec o no. Abans que això passi, en els pròxims dies, la CNMC traurà a la llum un informe sobre comptadors intel·ligents en el qual analitzarà la seva implantació al territori espanyol.

Des de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), el coordinador de productes i serveis, Javier Arranz, també va posar èmfasi en la necessitat de redactar unes noves tarifes que ajudin els usuaris a estalviar en la factura, mentre va atiar les elèctriques perquè han jugat a despistar els consumidors. 

Diferència entre comercialitzadora i distribuïdora

"Els consumidors no saben de què li estem parlant, desconeixen la tasca de la distribuïdora, no saben quin és el seu rol ni el seu paper i això és una cosa desitjada i buscada", va dir Arranz sobre la confusió entre comercialitzadora i distribuïdora. La comercialitzadora és la que 'ven’ electricitat als usuaris –hi ha centenars d’empreses d’aquest tipus–, mentre que la distribuïdora és la que transporta l’energia i la 'propietària' dels pals, de manera que els usuaris no poden triar companyia, sinó que aquesta està assignada per territori –pertanyen als cinc grans grups: Endesa, Iberdrola, EDP, Repsol (antiga Viesgo) i CHC Energia.

Segons Arranz, després de l’entrada en vigor de la llei del sector elèctric de l’any 2013, l’únic decret llei que falta per desenvolupar és el que regula la relació entre consumidor, distribuïdora i comercialitzadora i va afegir que és necessari treballar en un 'hub' central d’informació (base de dades que guardi tota la informació dels consumidors) perquè un tercer –per exemple, un assessor dels usuaris– pugui accedir de forma fàcil a totes les seves dades de consum.