Judici

Un hoteler valencià demana 660.000 euros a Tripadvisor per incloure'l a la seva web sense permís

L'empresa Recaba Inversiones Turísticas, titular de dos restaurants a la capital valenciana, denuncia l'empresa de recomanacions per danys morals

vvargas38295015 barcelona 04 05 2017 distritos  cartel en contra de tripadvi170505201721

vvargas38295015 barcelona 04 05 2017 distritos cartel en contra de tripadvi170505201721 / JUAN LUIS ROD

1
Es llegeix en minuts
EFE

L’empresa Recaba Inversiones Turísticas, titular de dos restaurants a València, ha reclamat més de 660.000 euros en concepte de danys morals al portal de viatges Tripadvisor per incloure els seus establiments sense permís i permetre opinions "calumnioses" sense control.

La demanda també argumenta que la plataforma no ha esborrat els perfils dels locals i ha citat com a proves tres opinions d’usuaris en què s’acusava un dels restaurants de l’empresa d’"estafar la Seguretat Social", ser un local "sense drets laborals" i servir menjar "tòxic".

El cas s’ha portat aquest dijous a judici al jutjat mercantil número 7 de Barcelona, en un procediment instat per l’empresa propietària dels restaurants contra Tripadvisor per competència deslleial i conductes "contràries a la bona fe".

Durant l’interrogatori, el vicepresident de Tripadvisor, Bradford Young, ha explicat que tant els propietaris com la resta d’usuaris poden crear perfils de negocis, i en qualsevol dels casos la plataforma revisa la petició en funció d’unes guies establertes.

Respecte al control de les opinions dels viatgers, Young ha detallat que compten amb un sistema que garanteix les opinions "fiables", que combina un algoritme que captura centenars d’atributs i un equip humà per trobar opinions que no s’ajustin a les guies, per exemple, les que no són de primera mà.

"Llibertat d’expressió"

A més d’aquests controls previs, ha afegit, la plataforma permet reportar comentaris i esborrar-los, a més de donar l’opció als propietaris de contestar les opinions gratis i sense dret a rèplica per part de l’autor original: "El negoci sempre té l’última paraula".

Quan l’acusació li ha preguntat si entre els paràmetres previs per aprovar opinions es troben "calúmnies i acusacions de delicte", Young ha contestat que també és "important" que els usuaris sàpiguen si els negocis poden estar cometent infraccions.

Notícies relacionades

"Hi ha centenars d’opinions relacionades amb delictes que els propietaris desitjarien que no fossin allà, però aquest no és el motiu pel qual s’esborren, sinó perquè no ha sigut una opinió de primera mà", ha remarcat.

Finalment, ha argumentat que Tripadvisor no permet esborrar perfils de negocis perquè defensen el dret dels usuaris a compartir les seves experiències i a poder buscar informació sobre les seves destinacions: "Si els donem de baixa, estaríem silenciant els crítics. S’ha de salvaguardar la llibertat d’expressió".