Liberalització ferroviària

Competència dona via lliure al tren privat entre Espanya i Portugal

L'empresa alemanya Arriva aconsegueix el beneplàcit del regulador per al trajecte la Corunya-Porto

La CNMC diu que el projecte beneficia els usuaris perquè proporciona noves freqüències i serveis

1
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Després d’un any, l’espera ha valgut la pena. El tren privat de la companyia de transports Arriva, propietat del gegant ferroviari alemany Deutsche Bahn, ha rebut el beneplàcit de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) per donar els seus serveis en la línia ferroviària internacional entre la Corunya i Porto.

“L’entrada d’Arriva no compromet l’equilibri econòmic del contracte de servei públic de Renfe Viajeros amb l’Estat”. Aquesta és la principal conclusió de l’informe elaborat per l’organisme regulador nacional, a petició de Renfe Viajeros –l’operadora pública– que va argumentar que un nou operador ferroviari en aquesta línia que uneix Espanya i Portugal “suposaria un important perjudici econòmic, ja que reduirà el nombre de passatgers que utilitzen en l’actualitat el servei d’operador públic”.

En absolut. L’autoritat de competència considera que la proposta de l’empresa privada alemanya beneficia els usuaris perquè proporciona “més freqüències” i possibilita l’aparició de noves ofertes de serveis gràcies a la combinació del tren amb l’autobús, ja que Arriva té una important flota d’autobusos a Galícia i el nord de Portugal.

El dilema residia en el fet que el servei de llarga distància que proposa Arriva coincidia en parts amb altres de mitja distància en els quals Renfe Viajeros té obligació de servei públic. Segons la companyia pública, el nou servei internacional suposaria una pèrdua d’ingressos per a la companyia. No obstant, segons els comptes de la CNMC la incidència financera neta del nou servei internacional sobre l’equilibri econòmic de l’esmentat contracte de servei públic se situa en el 0,12% dels ingressos. Insuficient per parar el projecte: Arriva necessitava que l’impacte fos inferior a l’1%. Si aquest percentatge se situava en l’1% i el 2%, hauria de realitzar modificacions, i si superava el 2%, no podria explotar la línia. 

Notícies relacionades

Renfe podrà sol·licitar una revisió d’aquests resultats si es produeix una “diferència substancial” entre l’impacte real i estimat dels serveis en el termini mínim de dos anys o si el contracte de servei públic expira abans del seu període inicial de validesa. 

Així, la filial de l’alemanya Deutsche Bahn ja té el permís definitiu del regulador i només li falta sol·licitar capacitat a la xarxa ferroviàriad’Adif, “sempre que disposi dels certificats de seguretat i material rodador homologats”. Llavors ja tindrà l’autorització total per a la seva connexió internacional entre les ciutats gallegues de la Corunya, Santiago, Vilagarcía, Pontevedra i Vigo amb la portuguesa Porto.

Temes:

Renfe Trens