transició ecològica

L''Airbus' de les bateries del cotxe elèctric

França i Alemanya invertiran fins a 6.000 milions en una aliança industrial oberta a altres països de la UE

Brussel·les dona el seu vistiplau inicial a recolzaments públics per uns 1.200 milions d'euros

zentauroepp47985037 bruno lemaire peter altmaier190502135529

zentauroepp47985037 bruno lemaire peter altmaier190502135529 / BENOIT TESSIER

1
Es llegeix en minuts
El Periódico

S’invertiran entre 5.000 i 6.000 milions d’euros en un projecte total per a la construcció de bateries per a vehicles elèctrics, segons han anunciat els ministres d’Economia francès i alemany, Bruno Le Maire i Peter Altmaier, al presentar el projecte conegut com l’'Airbus' de les bateries al ser un consorci com el de construcció d’avions.

Aquesta suma total consistirà en fins a "1.200 milions d’euros com a màxim" de subsidis públics, als quals la Comissió Europea ha donat la seva autorització, i "4.000 milions d’euros de diners privats".

Segons els ministres, aquest projecte, llançat fa 18 mesos per França Alemanya amb referència al gegant aeroespacial europeu, portarà al llançament a França d’una planta pilot amb 200 llocs de treball en els pròxims anys. Després, dues plantes de producció, a França i Alemanya, generaran 1.500 llocs de treball cada una.

Segons Altmaier, diverses empreses europees ja han expressat el seu desig d’unir-se al futur consorci, inclòs el grup automotriu PSA i la seva filial Opel i el fabricant francès de bateries Saft, pertanyent al grup Total.

"Avui, tenim més interès que mai", va dir Altmaier, assegurant "35 respostes positives, inclosos els principals productors d’automòbils."

Més socis

Segons Le Maire, "altres estats membres" de la Unió Europea (UE) també han "expressat el seu desig d’unir-se al projecte". "Estic pensant en Itàlia, Bèlgica, Polònia, Àustria, Finlàndia," va detallar.

Tant Le Maire com Altmaier van assenyalar que hi ha altres països de la UE i altres empreses interessades a sumar-s’hi. Aquesta aliança europea de bateries ha de permetre a Europa omplir la seva bretxa abismal amb la Xina.

"S’està acabant el temps", ha afirmat el comissionat d’Energia de la UE, Maros Sefcovic, al considerar el projecte com un "desafiament estratègic per accelerar la transició ecològica" i la "competitivitat global" de la Unió Europea.

"La Comissió Europea continuarà exercint el paper de facilitador", va assegurar, indicant que Brussel·les podria donar "llum verda" formal a la concessió de subsidis públics per a aquest projecte a l’octubre .

Notícies relacionades

Segons Le Maire, el projecte demostra que la UE és "capaç de construir la seva sobirania econòmica i tecnològica" sense dependre de la Xina ni dels EUA. Actualment la producció europea només representa el 3% de les bateries de cotxes del món.

Per al vicepresident de la CE, a llarg termini "el potencial en termes d’ocupació és enorme", ja que, segons els seus càlculs, es podrien generar entre 2 i 3 milions entre directes i indirectes.