infraestructures

El Govern espanyol aprova la fórmula per al rescat d'autopistes

L'Executiu estima el cost en uns 2.000 milions, menys de la meitat del que estima el sector

2
Es llegeix en minuts

El Govern ha aprovat lafórmulaper calcular lafacturaque suposarà per a les arques públiques el rescat per part de l’Estat de nou autopistes de peatge que van fer fallida durant la crisi, un import que estima en uns 2.000 milions d’euros, però que el sector eleva fins als 5.000 milions.

El càlcul i el pagament d’aquest import serà un dels principals temes que es trobarà el nou Govern, atès que el termini per abordar-lo ja va vèncer el mes de gener passat i es va ajornar fins al juliol.

Aquesta suma pendent d’estimació és la denominada Responsabilitat Patrimonial de l’Administració (RPA), que, per contracte, l’Estat ha de pagar a les empreses que van construir i explotaven les autopistes fins a la seva fallida per les inversions que van realitzar durant la seva construcció.

La determinació del sistema per calcular l’import en qüestió és un dels passos que l’actual Executiu es va fixar per abordar aquest assumpte.

Una vegada establerta aquesta fórmula, es procedirà a realitzar el mateix càlcul, si bé és un procés que en si mateix comporta algunes passos, com ara una nova audiència amb les empreses interessades, la redacció d’un informe de l’Advocacia de l’Estat i d’un dictamen del Consell d’Estat.

Malgrat tot això, tant el Govern com el sector implicat donen des de fa temps per fet que la determinació última de la 'factura' d’aquesta fallida acabarà als tribunals i la decidirà un jutge.

De moment, el sistema de càlcul aprovat pel Govern del PSOE en l’última reunió del Consell de Ministres delimita els diferents factors a tenir en compte.

Concretament, fixa la valoració de les obres i els béns vinculats a cada autopista i els conceptes a tenir en compte en la valoració de les expropiacions de terrenys en els quals es van construir les vies.

De fet, el sobrecost registrat en el seu dia per aquestes expropiacions, a més de la caiguda del trànsit, en va constituir un de les causes de la fallida en cadena de les autopistes durant la passada crisi.

La fórmula també estableix com descomptar els imports d’expropiacions que hagi pagat Foment, els sistemes d’amortització, o els interessos de demora, i la data des de quan comencen a aplicar-te.

Precisament, aquest últim aspecte constitueix un dels principals cavalls de batalla delsfons oportunistes que es van quedar amb el deute d’uns 3.200 milions d’euros que sumaven les vies.

Notícies relacionades

Segons Foment, la fórmula de càlcul de la RPA s’aprova cinc mesos després que el novembre del 2018 comencés el seu disseny, un procés en el qual assegura que ha tingut en compte les aportacions de les antigues concessionàries de les vies i els seus creditors, així com els informes de l’Advocacia de l’Estat i el Consell d’Estat.

Les autopistes fallides i rescatades l’any passat per l’Estat, i que actualment gestiona Foment, són les quatre radials de Madrid, la que connecta amb l’aeroport de Barajas, l’Ocaña-La Roda, la Cartagena-Vera, la Circumval·lació d’Alacant i la Madrid-Toledo, si bé aquesta última via ja va ser rescatada ja aquest any.

Temes:

Autopistes