BALANÇ ANUAL

Perfums amb garanties

La patronal del perfum vol potenciar el paper del prescriptor i del comerç físic

El consum de perfumeria i cosmètica creix per quart any consecutiu fins als 6.954 milions d'euros

Establiment de perfumeria al passeig de Gràcia.

Establiment de perfumeria al passeig de Gràcia. / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La perfumeria i cosmètica va reivindicar aquest dijous l’especialització delscanals de venda com a element clau per al desenvolupament del sector. L’evolució delsgustos del consumidor dels últims anys evidència que la prescripció guanya força malgrat l’augment de la venda ‘on line’ a tots els sectors, segons un estudi realitzat per la patronal del sector Stanpa. Per comprar un perfum o un tractament per a la pell, per exemple, el consell del professional i la garantia del comerç és un factor fonamental, i en conjunt, els canals de venda professionals i de prescripció suposen més del 50% del mercat. El sector va aglutinar unes vendes de 6.954 milions d’euros, el 2% més que l’exercici anterior. 

“Els ‘pure players’ d’internet estan en franc retrocés i a més mostren un interès creixent en les botigues físiques”, va explicar Óscar Mateo, director d’estudis de la patronal del sector Stanpa. Amb aquesta particularitat del mercat del perfum, les vendes a internet dels productes de perfumeria i cosmètica van créixer l’any passat a un ritme del 10%, però per sota del 20% d’altres sectors, fins a uns 420 milions d’euros, segons dades de la consultora Kantar. Les vendes ‘on line’ del comerç especialitzat amb una botiga física van créixer el 18%.

L’evolució continguda de les vendes de perfums i cosmètica a internet s’assenta en la potència dels actuals comerços del sector però també en altres elements que frenen les decisions de compra del consumidor com el temor a les falsificacions i les faltes d’estoc recurrents als comerços que venen exclusivament ‘on line’. A més, les falsificacions suposen gairebé 1.000 milions d’euros anuals per al sector, tot i que la percepció de Stanpa és que el pes d’aquests productes falsos s’ha reduït els últims anys després d’un control policial més gran. Davant la rellevància de la prescripció en l’evolució del negoci, la patronal del perfum va presentar aquest dijous la seva estratègia per reforçar encara més aquest paper del canal de venda com a font de decisió bàsica per al consumidor mitjançant més assessoria i cursos de formació per als professionals. 

Notícies relacionades

El consum de productes de perfumeria i cosmètica a Espanya va créixer el 2018 per quart any consecutiu, amb un increment del 2% a l’últim exercici fins arribar als 6.954 milions d’euros. Espanya se situa, així, com el cinquè mercat europeu de productes de bellesa, amb un consum per càpita de 150€/any, per sobre de la mitjana europea que puja a 137€ per persona i any. Espanya va aconseguir el 2018 ser el segon exportador mundial de perfums, només per darrere de França, al sumar 1.820 milions d’euros en vendes. Catalunya va concentrar el 16% de les vendes del sector, fins a 1.112 milions d’euros, amb un consum de 27,2 unitats per persona a l’any. Set de les principals empreses de més mida tenen plantes a Catalunya, com Puig, Unilever, Henkel, Coty, Idesa, Pierre Fabre i Revlon. El sector ocupa unes 14.800 persones a Catalunya, 39.000 en el conjunt d’Espanya. 

Les exportacions de perfums, cosmètics i olis essencials han tornat a augmentar arribant als 4.680 milions d’euros. D’aquestes, 4.260 milions d’euros corresponen a perfums i cosmètics, les vendes dels quals a l’exterior s’han incrementat un 10%. Espanya s’ha consolidat com el segon exportador mundial de perfums, només per darrere de França i per davant Alemanya i els Estats Units. Les exportacions d’aquesta categoria de producte, que representa el 39% sobre el total, han arribat als 1.820 milions d’euros. D’altra banda, Espanya també enforteix la seva posició com a exportador d’essències i aromes. Les vendes d’olis essencials a l’exterior han crescut un 8,4% el 2018 fins als 420 milions d’euros.  

Temes:

Farmàcies