LLUITA CONTRA EL FRAU

Hisenda des de l'helicòpter

El Govern aprova una inversió de 12,7 milions per a una nova aeronau per a Vigilància Duanera

El Camp de Gibraltar absorbeix la major part de les operacions de vigilància i confiscació

zentauroepp47729705 helicoptero190412114535

zentauroepp47729705 helicoptero190412114535

3
Es llegeix en minuts
Rosa María Sánchez

La intensificació del narcotràfic a la zona del Camp de Gibraltar creix i l’Agència Tributària (AEAT) es disposa a aconseguir un nou helicòpter d’alta tecnologia per a la lluita contra aquesta xacra, contra el contraban, el blanqueig de capitals i el frau fiscal. L’aeronau es destinarà al Departament de Duanes i Impostos Especials de l’AEAT.

Fa més de deu anys que no s’adquiria una aeronau com aquesta, d’alta capacitació. L’última va entrar en servei el 2008, just abans de les grans retallades pressupostàries. Ara, el Consell de Ministres ha considerat “urgent” autoritzar ja a l’AEAT la contractació d’un helicòpter bimotor de mida mitjana model AS365 N3-Dauphin, per al Departament de Duanes i Impostos Especials. La fabricació de l’aparell, per un valor estimat de 12,7 milions, durarà més de dos anys, i per això el contracte s’executarà amb càrrec als exercicis 2019, 2020 i 2021.

Alta tecnologia

“Tot el que vola és molt car”, resol el subdirector d’Operacions de Vigilància Duanera de l’AEAT, Manuel Montesinos. Sobretot, si els aparells estan equipats amb sistemes de captació d’imatge giroestabilitzats (permeten estabilitat d’imatge malgrat els moviments de l’aparell) i amb sensors infrarojos per a detecció tèrmica (per al descobriment d’embarcacions i vehicles sospitosos a través de la calor que desprenen els motors), així com amb radars de recerca per a la localització d’embarcacions, entre altres equips de vigilància i comunicacions.

La direcció de Vigilància Duanera de l’AEAT ja disposa de 4 avions CASA C212 i de quatre helicòpters operatius (tres d’ells, similars al que es contractarà ara). El nou helicòpter servirà per substituir el més antic, de manera que tots seran del model Dauphine. 

Els avions, operats per personal de l’Exèrcit de l’Aire, té base a Màlaga i San Javier (Múrcia). Els helicòpters tenen la base a AlgesiresAlmeriaSan Javier Vigo, tot i que totes les aeronaus poden actuar en qualsevol punt del país.

Els helicòpters estan pilotats per personal de l’empresa privada Babcock, una qüestió que va ser motiu de controvèrsia en el passat, No obstant, Montesinos defensa que la col·laboració amb aquesta empresa està subjecta a un estricte protocol de confidencialitat i que no hi ha hagut cap problema en els més de 30 anys de col·laboració amb aquesta empresa, en què ha donat mostres de “provada confiança”. A més, en cada vol el pilot està acompanyat per funcionaris de Vigilància Duanera, que són els que dirigeixen la missió tàctica i el compliment dels objectius, explica el subdirector.

Barcos i patrulleres

A més de les peces de transport aeri, Vigilància Duanera disposa de 40 embarcacions (dos barcos, patrulleres i interceptadores d’alta velocitat). “El nostre sistema de vigilància marítima respon a un model integrat”, explica Montesinos, de manera que en cada missió “participen els mitjans de vigilància terrestres, aeris i marítims”. “L’helicòpter és una peça essencial, ja que garanteix la continuïtat de l’operació, des del moment de la vigilància fins a la confiscació de la droga o el contraban”.

En una operativa clàssica d’aquest tipus, sol ser una aeronau qui, en primer terme, localitza una embarcació que transporta a alta velocitat grans quantitats de substàncies estupefaents rumb a la costa espanyola. L’alerta es trasllada a les patrulleres, i mentrestant l’helicòpter acompanya des de l’aire el trajecte de l’embarcació contrabandista i contribueix al fet que, a l’arribar a la costa, els traficants no s’escapin.

Notícies relacionades

Amb aquest model operatiu, aquests ‘dofins’ de l’aire (per la traducció del terme francès ‘dauphin’) van fer més de 2.300 hores de vol el 2018 i van participar en 634 accions relacionades amb el contraban i el narcotràfic a tot el territori, tot i que, sens dubte, la “zona més calenta” se situa a l’Estret de Gibraltar. Només en tres operacions fetes a l’octubre en aquesta zona es van aconseguir agafar gairebé 7 tones d’haixix que podrien adquirir al mercat un valor de més de 30 milions d’euros.

Vist així, els gairebé 13 milions d’euros que costarà el nou helicòpter es perceben com “una inversió molt rendible”, apunta Montesinos, ja que no només permet decomissar droga o contraban, sinó també confiscar patrimonis i culminar investigacions de frau fiscal i blanqueig de capitals que acaben tornant a l’Estat l’import de la inversió inicial, amb escreix.

Temes:

Frau fiscal