Anar al contingut

Energia

El gas es reivindica com a alternativa 'sostenible' per a la mobilitat

El sector del gas demana un "replantejament" de les polítiques que defensin el seu ús com el de l'electricitat

El secretari d'Estat defensa el gas en el transport pesat com "a part del camí" cap al gas renovable

Sara Ledo

El gas es reivindica com a alternativa 'sostenible' per a la mobilitat

jk-rostov ru

El gas natural es reivindica com a alternativa ecològica en la mobilitat, juntament amb l’electrificació. El transport és responsable del 23% de les emissions dels gasos d’efecte hivernacle i el gas natural es presenta com una de les alternatives als combustibles fòssils, especialment per al transport pesat i per al marítim, e què la mobilitat elèctrica no està tan desenvolupada. El president de la patronal gasista Gasnam, Francisco López, va reivindicar aquesta teoria durant la primera jornada del Congrés Gasnam 2018, en la qual també va demanar un "complet replantejament" de les polítiques espanyoles i de les directives comunitàries.

El sector reclama un recolzament més ferm de les institucions per al gas natural, com passa amb el sector elèctric. Així, el conseller delegat d’Enagás, Marcelino Oreja, va demanar que la "pròxima regulació que s’està discutint en aquests moments" tingui en compte les demandes del sector. Per a Oreja, el gas natural és necessari perquè la transició ecològica "sigui viable". "L’única opció real per descarbonitzar el transport, especialment el marítim, el pesat o el ferrocarril és el gas natural. Es parla de l’any 2030 o 2050 però si volem descarbonitzar el 2019 hem de fer-ho amb gas natural", va dir.

Des del Govern, el secretari d’Estat d’Energia, José Domínguez Abascal, va recollir el guant al reconèixer el paper del gas natural en aquests usos –transport pesat i marítim. "És evident que hi ha una part molt significativa que ocuparà el vehicle elèctric, però n’hi ha una altra, igualment significativa del transport pesat i marítim, en què hi ha un procés de trànsit cap al gas des dels combustibles líquids per reduir les emissions de gasos contaminants i gasos d’efecte hivernacle", va afegir.

No obstant, per a Abascal, el gas natural –gas natural liquat (GNL) i gas natural comprimit (GNC)– "és una part del camí" cap als gasos renovables. "El gas renovable (biogàs) i l’hidrogen han de jugar un paper significatiu a l’hora de consumir electricitat i d’emmagatzemar-la, si és necessari", va dir.

L’eurodiputat José Blanco, un dels principals impulsors de la directiva europea d’emissions, també va reconèixer que "l’electrificació té els seus límits" i, per tant, que s’han de tenir en compte "tots els vectors energètics que puguin produir energia assequible, neta i renovable", entre els quals va esmentar el biogàs, el ‘power to gas’ i l’hidrogen. No obstant, per a Blanco això implicarà "regles coherents i coordinades" que permetin preparar la infraestructura a escala europea, un "repte" que queda per a la pròxima legislatura de l’Eurocambra.

Cada vegada més vehicles de gas

Sigui què sigui el que ofereixi el futur, en el dia d’avui el gas natural és una solució fonamental per al transport marítim –n’és un bon exemple de Baleària, que des de fa vuit anys porta implantant aquest combustible als seus barcos, malgrat que en els seus inicis "més d’un alt càrrec del Govern espanyol els va dir que 'amb gas, els barcos podien explotar', va explicar el president de la companyia, Alfonso Utor– però també en el transport per carretera, on cada vegada guanya més adeptes.

Segons les dades de Gasnam, el 2018 es van matricular a Espanya 5.745 nous vehicles de gas natural, un 146% més que l’any anterior. Un increment amb què el parc de vehicles de gas a Espanya va assolir a tancament del 2018 les 14.216 unitats, xifra que suposa un augment del 68 %. I, a falta de conèixer les dades del mes de març del 2019, ja es pot dir que el parc de gas espanyol ja supera els 15.000 vehicles circulant.