MEMÒRIA DE SUPERVISIÓ

El Banc d'Espanya avisa que els bancs tenen més actius deteriorats que abans de la crisi

L'organisme planteja un canvi de cultura en la manera en què les entitats es relacionen amb els seus clients

rosas46749665 gobernador banco de espaa pablo hernandez de cos190319211853

rosas46749665 gobernador banco de espaa pablo hernandez de cos190319211853

2
Es llegeix en minuts

Els actius dubtosos i els immobles adjudicats s’han reduït significativament des dels seus màxims el 2013 i 2012, respectivament, gràcies a la recuperació econòmica i a la gestió activa per part de les entitats, principalment mitjançant les vendes d’aquests actius improductius, que han sigut especialment rellevants durant el 2018, explica el governador del Banc d’Espanya, Pablo Hernández de Cos, en la Memòria de Supervisió del Banc d’Espanya, que s’ha publicat aquest dimarts. Però, així mateix, apunta que malgrat l’esforç realitzat, "el seu nivell continua sent elevat, per sobre de l’observat abans de la crisi".

En aquest mateix document, la subgovernadora, Margarita Prims, explica que una de les tasques més urgents que té la banca espanyola davant seu és "avançar en la reducció del volum d’actius deteriorats i adoptar polítiques de provisions coherents amb el nivell de risc assumit".  Però Delgado, a més, considera que una de les tasques per fer és "millorar la imatge i la reputació del sector bancari en el seu conjunt amb l’objectiu de recuperar la confiança de la clientela, principal actiu del sector".

Delgado destaca en una entrevista que publica el mateix document que els actius dubtosos s’han reduït en un 63%, des del seu màxim a finals del 2013. Però en aquests moments, representaven prop de 190.000 milions d’euros, mentre que el setembre del 2018 eren uns 72.000 milions d’euros. "Si bé l’esforç és evident, les entitats han de mantenir l’impuls actual en la reducció dels actius improductius". Durant el 2018 s’han fet importants passos en aquest sentit, ja que els bancs espanyols han sigut molt actius en la venda de carteres fetes malbé i immobles adjudicats.

Nova relació amb el client

La reducció dels actius és un dels aspectes en els quals el Banc d’Espanya centrarà la seva tasca de supervisió, però aquesta activitat inclou altres àmbits, com la reputació de les entitats i la relació que aquestes mantenen amb els seus clients. Delgado destaca que "s’ha de produir un canvi cultural en la manera que les entitats es relacionen amb la seva clientela".  I que perquè aquest canvi tingui èxit la iniciativa ha de partir de l’administració de les mateixes entitats.

Notícies relacionades

"Per desenvolupar i estendre aquesta nova cultura és fonamental el compromís dels òrgans de govern i la seva implicació, en aspectes com el disseny i la governança dels productes que comercialitza l’entitat o els mecanismes d’incentius al personal de vendes". Això, bàsicament, significa que s’ha d’integrar la perspectiva de la protecció de la clientela en el marc de la gana pel risc. Demana, així mateix, potenciar tant el control del compliment normatiu dels productes i els serveis bancaris com els serveis d’atenció al client. "El nostre repte com a supervisor és saber combinar adequadament l’activitat inspectora, que permeti identificar i corregir conductes inadequades puntuals, amb l’impuls perquè les entitats aprofundeixin en aquest camí de consolidació d’una cultura de conducta que arribi a tota l’organització i que reforci la seva reputació davant la clientela".

La rendibilitat pendent

Per al Banc d’Espanya una altra de les tasques pendents és incrementar la rendibilitat de les entitats. El 2018 la rendibilitat del sector ha tornat a situar-se en valors positius i és superior a la mitjana de la Unió Europea (UE), "però continua per sota dels nivells previs a la crisi", considera Hernández de Cos, per a qui entre les tasques pendents es compta millorar la solvència de les entitats espanyoles. "Es troben a la cua dels sistemes de l’eurozona en termes de capital de més qualitat".