Anar al contingut

Cotxe elèctric

Tardar 5 minuts a recarregar la bateria del cotxe ja és possible a Espanya

Repsol instal·la a la localitat de Lopidana (Àlaba) el primer punt de recàrrega ultraràpida de la Península

Sara Ledo

Tardar 5 minuts a recarregar la bateria del cotxe ja és possible a Espanya

Martin Meissner

L’excusa que les bateries del cotxe elèctric tarden molt a carregar-se comença a desaparèixer a poc a poc. Si bé la majoria dels 'endolls’ que s’instal·len per a aquest tipus de vehicles tenen una durada de recàrrega de 30 minuts de mitjana, en part a causa de les característiques del vehicle, el punt de recàrrega ultraràpida arriba a Espanya de la mà de Repsol. La petroliera ha instal·lat el primer 'endoll’ que tarda entre 5 i 10 minuts a recarregar la bateria del cotxe elèctric que suporti la seva potència, un temps similar al que es fa servir en el proveïment de gasolina o dièsel.

L’'endoll’ està ubicat en una gasolinera de Repsol de la localitat alabesa de Lopidana i compte amb una potència màxima de 700 quilowatts (kW), que pot repartir-se entre els seus quatre pals de subministrament en funció de la capacitat de les bateries dels vehicles. A més, es pot configurar per oferir 350 kW simultàniament a dos vehicles o recarregar-ne quatre amb 175 kW per a cada un.

En l’actualitat, hi ha diversos tipus de punts de recàrrega segons la potència del punt de subministrament, una cosa que, juntament amb les característiques del vehicle –no és el mateix un vehicle normal que un ‘premium’– determina la velocitat d’ompliment de la bateria. Així, a la recàrrega ultraràpida, s’hi suma la recàrrega superràpida per a una càrrega contínua d’entre 100 i 150 quilowatts durant uns 15 minuts; la recàrrega ràpida, per a una càrrega trifàsica o contínua d’entre 40 i 50 quilowatts durant 30 minuts; la recàrrega semiràpida, per a una càrrega trifàsica de 22 quilowatts durant 1,5 hores i la recàrrega bàsica que respon a una càrrega monofàsica d’entre 2,3 i 7,4 quilowatts durant entre 4 i 14 hores.

La instal·lació alabesa, realitzada per Repsol a través d’Ibil, l’empresa que impulsa la petroliera i l’Ens Basc de l’Energia (EVE), pot ser utilitzada per qualsevol vehicle elèctric existent al mercat que pugui utilitzar aquesta infraestructura. Els nous punts incorporen connectors estàndard de recàrrega Combo CCS (fins a 350 kW) i CHadeMO (fins a 100 kW).

Segons ha informat Repsol en un comunicat, la companyia té previst estendre aquesta tecnologia a quatre estacions de servei més de la seva xarxa durant l’any 2019. De moment, a més d’aquest punt de recàrrega ultraràpida, Repsol compta amb 31 punts de recàrrega ràpida a les seves estacions de servei, i participa a través d’Ibil en una xarxa amb més de 1.700 punts, dels quals 200 són d’accés públic.