ESTUDI MUNDIAL DE PWC

Una tercera part dels consumidors compren per internet cada setmana

Les botigues físiques continuen creixent malgrat l'auge de les vendes 'online'

16941001 59

16941001 59 / FERRAN NADEU

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso

Una tercera part dels consumidors ja compren productes a internet setmanalment o de manera més freqüent, segons un estudi de la consultora PwC. El canal 'online' creix cada any, el 36% dels consumidors confessa que compra almenys una vegada al mes a través de la xarxa, mentre que són una franca minoria els que asseguren que mai compren a distància (el 7%). No obstant, l’auge imparable de les compres 'online' sembla que no fa frenar l’activitat de les botigues físiques, que segueixen dins de les opcions dels consumidors, fins i tot dels més oberts a la compra a distància. El consumidor camaleònic continua vigent.

L’informe ‘Consumer Insights Survey 2019’, elaborat per PwC a partir de l’opinió de 21.480 consumidors de 27 països, mil a Espanya, constata pautes de consum fins ara no gaire analitzades. El percentatge de consumidors espanyols que acudeix a establiments físics almenys una vegada a la setmana ha crescut del 40% al 48% en els últims quatre anys, però la compra 'online' i la seva freqüència també augmenta. Tots els mitjans de compra digitals s’utilitzen. El 25% dels consumidors utilitzen l’ordinador, per davant dels telèfons intel·ligents i les tauletes (20% i el 14%).

Els hàbits de consum han canviat en els últims cinc anys en molts àmbits. També en el lleure associat a la televisió. El 54% dels enquestats consumeixen pel·lícules o televisió en serveis de 'streaming' almenys un parell de vegades a la setmana i més de la meitat almenys una vegada al dia. 

Per primera vegada, els consumidors de tot el món que compren, almenys, una vegada a la setmana amb els seus telèfons intel·ligents (24%) supera els que ho fan a través de l’ordinador (23%). A més, entre els nous hàbits de compra, comencen a treure el cap les realitzades a través dels assistents de veu. El 9% de les persones entrevistades a tot el món ja utilitzen aquests dispositius per fer les seves compres, almenys, una vegada a la setmana, i el 17%, almenys, una vegada al mes.

El ‘Global Consumer Insights 2019’ constata el pes de les reserves d’hotels i allotjaments i de l’adquisició de bitllets d’avió i de tren en les compres 'online'. Així, el 46% dels enquestats, tant a Espanya com al món, assegura que la compra d’aquest tipus de serveis el fan exclusivament o gairebé exclusivament a través de mitjans digitals. L’estudi mostra que els productes preferits pels consumidors espanyols per adquirir 'online' són: roba –el 41% espanyols compra ‘online’ la meitat o més de les seves compres–, seguida de llibres, música, pel·lícules i videojocs (40%) i ordinadors i articles electrònics (27%).

La meitat dels més de 21.000 consumidors entrevistats a l’informe esperen comprar productes alimentaris a través d’internet el 2019. En el cas dels consumidors espanyols, aquest percentatge se situa en el 46%.

En el sector d’alimentació, la possibilitat de veure i tocar els productes és, de lluny, el principal motiu que porta els consumidors a la botiga física, ja que així ho asseguren més del 60% dels entrevistats, tant a Espanya com al món.

Segons l’informe, els anomenats 'microtrasllats’ a les botigues d’alimentació –el consumidor està menys de cinc minuts a l’establiment físic– s’han convertit en una cosa cada vegada més habitual en els hàbits de consum. Així, el 64% dels consumidors espanyols realitza aquest tipus de compra: el 47%, entre dos i tres vegades per setmana; el 22%, diàriament, i el 5% més d’una vegada al dia. Aquesta mena de consum, segons PwC, és més propens a pagar preus més alts i a utilitzar el mòbil com a mitjà de pagament.

Notícies relacionades

L’estudi mostra la importància de les compres sostenibles, que van guanyant pes entre els consumidors de tot el món, també a Espanya. El 41% dels 21.000 consumidors enquestats reconeix que evita l’ús del plàstic en les seves compres, el 37% prefereix comprar aquells productes amb menys 'packaging' i el 37% tria aquells productes amb un embolcall mediambientalment més sostenible. Aquesta sensibilitat és especialment evident en el sector de l’alimentació, en què el 65% dels consumidors, tant a Espanya com al món, es declaren disposats a pagar un preu més alt per articles produïts localment i, més d’un 50%, per menjar orgànic.

Les xarxes socials continuen sent una font d’influència important a l’hora de desencadenar les compres dels consumidors. El 47% dels espanyols entrevistats reconeixen que han comprat productes a partir de les recomanacions de tercers i, un 42%, a partir de promocions compartides per tercers en els seus comptes a les xarxes socials. No obstant, la influència, de les xarxes socials no és homogènia per a tots els productes. Els consumidors espanyols asseguren que són molt rellevants en la decisió de compra de roba (51%), tecnologia (51%) i viatges (42%). I menys en l’àmbit de la bellesa (18%) i la salut (21%).

Temes:

Comerç