Anar al contingut

Transports

Trens sense maquinistes a Lleida

Set dels 12 conductors de la línia FGC Lleida-La Pobla de Segur marxen a Renfe a causa dels baixos sous

Gabriel Ubieto

Trens sense maquinistes a Lleida

L’automatització és la següent parada per als serveis de tren i ferrocarril, tot i que en la present els maquinistes encara són un actor imprescindible. I en els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) de Lleida poden tenir un problema si no comencen a cuidar millor els seus. Aquest dilluns s’ha formalitzat la sortida de set dels 12 conductors del servei Lleida-La Pobla de Segur cap a Renfe, on els emparen unes millors condicions. 

La direcció de FGC, per evitar deixar desatès el servei, ha invocat una pròrroga mitjançant la qual aquests set empleats hauran de continuar als seus llocs durant els tres pròxims mesos per donar temps a l’empresa pública per reclutar i formar els seus substituts. Aquesta fuga no és la primera que viu FGC, que gestiona en solitari el servei des del 2016, i fonts sindicals consultades xifren en més d’una desena els maquinistes que prèviament han marxat a altres operadors. Aquestes mateixes fonts coincideixen a taxar en 9.000 euros a l’any la remuneració mitjana que separa un maquinista de Renfe i un de FGC. A més a més, per als que donen servei en la línia Lleida-La Pobla regeixen condicions inferiors a les de la xarxa principal.

Aquesta línia comporta una particularitat i és que els seus maquinistes estan obligats a acreditar una llicència de tipus B per conduir els trens. Aquesta els habilita per manejar en alta velocitat i requereix una inversió inicial d’entre 21.000 i 30.000 euros, cosa que acaba provocant que per a molts aquesta destinació sigui un pont transitori cap a altres llocs. "No és només la diferència de salari, és que a Ferrocarrils estic amb contracte d’interina i a Renfe passaré a indefinida. Tampoc hauré de fer hores a altres llocs", explica la María Jesús, una de les set maquinistes que marxarà al juny. Aquesta treballadora es refereix que a Lleida els maquinistes cobreixen hores, atesa la falta de personal, fent funcions de regulador d’estació, entre d’altres. "Si m’haguessin garantit més estabilitat, m’hauria plantejat quedar-m’hi", afegeix.

El dia 1 d’abril està previst que la direcció constitueixi una mesa de negociació amb els sindicats per començar a discutir el nou plec de condicions. A preguntes d’aquest mitjà sobre si s’equiparà els treballadors de Lleida amb els de la xarxa principal de FGC, la responsable d’organització i persones de la companyia, Juliana Vilert, es limita a afirmar que intentaran adaptar les remuneracions a les funcions exigides al lloc. "No és una qüestió salarial", considera. Tampoc descarta que fugues d’aquest tipus, que obliguen a renovar més de la meitat de la plantilla a Lleida, tornin a passar.

Es pot recordar que al territori de Lleida FGC actua com a únic tren de proximitat, perquè aquesta és l’única de les quatre províncies de Catalunya que no disposa de servei de Renfe Rodalies.